مقاله تحقیق و پایان نامه رایگان

دانلود رایگان فایل
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله طراحی وب با pdf دارای 78 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله طراحی وب با pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله طراحی وب با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله طراحی وب با pdf :

طراحی وب

تعریف پروژه
در یک پروژه وِب عادی، با ورود افرادی مواجه می‌شویم که کارهای متفاوتی انجام می‌دهند؛ شماری از افراد حقیقی و توابع متغیر آنها. در طول انجام این پروژه ، باید خودتان را جای تک‌تک افراد بگذارید و کارهای مختلفی انجام دهید ولی در یک پروژه وِب عادی به افراد زیر نیاز دارید:
• یک طراح برای تولید واسط کاربری، طرح‌بندی و طراحی هنری

• یک مؤلف برای نوشتن مطالب
• یک برنامه‌نویس، در صورتی که مطالب پویا (dynamic) وجود داشته باشد ـ که این روزها تقریباً همیشه وجود دارد.
• یک تولیدکننده (Producer) برای گرآوری این موارد.
البته به این معنی نیست که فقط دست کم چهار نفر برای چهار کار لازم است. در پروژه یک شرکت بزرگ، ممکن است از افرادی که در واحدهای فروش یا خرید یا امور دارایی هستند، نیز کمک گرفته شود.

خوشبختانه، در این پروژه می‌توانید جای هر کدام از افراد باشید و تمام تصمیم‌گیریها را خودتان انجام دهید. ولی باز هم باید نکاتی را مدنظر داشته باشید.

اهداف پروژه
تا وقتی که نمی‌دانید، چه کاری می‌خواهید انجام دهید، نمی‌توانید سایتی با کارایی بالا بسازید.
مثلاً در یک سایت شخصی، هدف داشتن خانه‌ای خیالی است. شاید بخواهید اطلاعاتی در مورد چیزهایی که دوست دارید و به آن علاقه‌مند هستید، آنجا بگذارید و یا یک برنامه تلویزیونی که دوستش دارید و یا هزاران مطلب دیگری که به آن علاقه دارید؛ مثلاً بخواهید جایی را به عکسهای گربه‌تان اختصاص دهید تا آن را در دنیا پخش کنید!

به هر حال، در دنیای تجارت، هدف همیشه یک چیز است: به دست آوردن پول. در نهایت تاجران متوجه می‌شوند که به دست آوردن پول در وِب، ضرورتاً به معنی فروش میلیون‌ها کتاب و کامپیوتر و چیزهای دیگر نیست. یک شرکت سایت وب می‌تواند مستقیماً ، از تجارب الکترونیکی یا دریافت سود سهم، پول به دست آورد و یا بطور غیرمستقیم با برقراری روابط اجتماعی بهتر با مشتریان ، قطع هزینه‌های زنجیروار موجود، ارتباط بهتر با کارپردازان و یا کم کردن هزینه‌های دیگر به پول دست یابد
.
اصطلاح جدید : تجارت الکترونیکی (E-commerce) ـ در چند سال اخیر به شکلهای مختلفی معنی شده است، ولی به نظر می‌رسد بیشتر به معنی خرید و فروش اجناس، از طریق وِب باشد. در گذشته هم، مربوط می‌شد به تجارت اجناس الکترونیکی که اکنون با e-business شناخته می‌شود.

چندی پیش، وارد یک شرکت مخابراتی بزرگ شدم که می‌خواست تجهیزات تلفنی را وارد یک کاتالوگ Onlineکند . مدیران نگران این نبودند که میزان فروش از طریق سایت چگونه باشد ، چون هزینه اصلی سایت را فرستادن کاتالوگ 400 صفحه‌ای به تمامی مصرف‌کنندگان، به وجود می‌آورد. اکنون شرکت ضمیمه کوچکتری را برای مشتریان می‌فرستاد و مشتریان را به بیرون از سایت برمی‌گرداند. در این صورت هر بار که مشتری خرید نکند، به جای اینکه اطلاعاتش را از اتصال تلفنی با اداره بگیرد، آن اطلاعات را از خارج سایت دریافت کند و به این شکل، هر بار حدود 12 دلار برای شرکت ذخیره می‌شود. این نمونه‌ای از کاستن هزینه‌ها است.

در اینجا، یک مجله فرضی با نام Primary-Outpost می‌سازیم و اهداف پروژه به ترتیب اهمیت چنین است:
• ایجاد مخاطب کافی برای منفعت بردن از آگهی‌های تبلیغاتی.
• فروش صنایع دستی و محصولات وابسته علمی ـ تخیلی (Science-Fiction).

در اینجا، ترتیب خیلی مهم است. زیرا شما می‌خواهید یک پروژه بزرگ با کارکرد درست را بسازید، اکثر مطالب و (Contents) وظایف (Functionality) پروژه، بر ایجاد حالتی متمرکز است که کاربران ، برای مدت طولانی میخکوب شوند و مرتباً به این سایت برگردند. در راستای این اهداف، شما مطالب خود را دائماً تغییر خواهید داد و می‌کوشید تا مفهوم تشکیل گروه و انجمنها را در سایت خود ایجاد کنید.

اگر بر تجارب الکترونیکی متمرکز می‌شدید، ممکن بود بیشتر بر جریان پردازش خریدکردن و جذابتر ساختن فضای سایت متمرکز شوید.

اصطلاحات جدید:
• Content ـ شامل اطلاعات ایستا و پویایی است که در سایت وجود دارد؛ مثل اخبار و خصوصیات هر محصول.
• Functionality ـ وابسته به این است که کاربر چه کاری می‌تواند در سایت انجام دهد؛ مثل مزایده در حراج اجناس یا بررسی کردن موجودی حساب بانکی.

مخاطب مورد نظر شما
مخاطب مورد نظر شما، چیزهای زیادی را درباره روش ساختن و توسعه سایت تعیین می‌کند. واضح است که یک سایت بازی برای بچه‌ها باید قیافه و عملکرد کاملاً متفاوتی نسبت به سایت شرکت صنعتی Online داشته باشد. ولی چیزی که خیلی مشخص نیست، این است که مخاطب مورد نظر شما می‌تواند، استفاده از تکنولوژی جدیدتر مثلاً DHTML را برای سایت‌تان حکم کند.

 

اصطلاح جدید: (HTML Dynamic) ـ ترکیبی است از طرح‌بندی و قابلیتهای اسکریپت که به اشخاص اجازه می‌دهد، یک صفحه وِب را طوری بسازند که چیزهایی روی صفحه حرکت کنند یا وقتی که کاربر ماوس را روی آنها می‌کشد، ظاهرشان تغییر کند. DHTML بیشتر برای انیمیشن‌ها به کار می‌رود و می‌تواند ابزار قدرتمندی باشد؛ البته اگر بطور شایسته‌ای به کار رود.

به عنوان مثال، در این پروژه هدف، سرگرمیهای داستانهای علمی ـ تخیلی (Ficiton Science) است؛ این سایت دربرگیرنده گروهی از افراد حرفه‌ای است که از محل کار خود با سایت تماس می‌گیرند (البته در وقت مخصوص خودشان!) ولی اکثر مخاطبان ، دانشجویان و مشتریان دیگری هستند که از خانه خود تماس می‌گیرند.
خوب اینها به چه معنی هستند؟ مفاهیم جزئی راجع به کاربران را بعداً توضیح خواهیم داد اینجا فقط خلاصه‌ای از نحوه برقراری ارتباط کاربران را بیان می‌کنیم:
• احتمالاً کاربران از طریق یک اتصال کُند با شکت ارتباط برقرار می‌کنند، پس شما باید تعدادگرافیک‌ها را به حداقل برسانید.
• کاربران مجموعه‌ای از مرورگرها و سیستم عامل‌های مختلف را دارند، بنابراین نمی‌توانید در سایت‌تان به آخرین تکنولوژی تکیه کنید.
• ممکن است ، تجربه کاربران در یک سطح نباشد و به خوبی کسی که هر روز با وِب کار می‌کند، مهارت نداشته باشند. بنابراین لازم است که محیطی ساده و دوستانه را فراهم کنید.

 

البته این بدین معنی نیست که اکنون نمی‌توانید سایتی با امکانات گرافیکی قوی بسازید. فقط به این معنی که اگر شما این کار را انجام دهید، به یک نسخه سایت فقط متنی، با پهنای باند (bandwidth) کمتر نیاز خواهید داشت.

اصطلاحات جدید:
• پهنای باند (with band) ـ به معنی مقدار مطالعات است که می‌تواند از طریق اتصالات اینترنت مبادله شود. به عنوان مثال، یک موم kbps 56 سریعتر از یک مودم kbps 8/28 است. بنابراین می‌گویند «پهنای باند بیشتری دارد.» اتصالات ISDN در kbps 128 بیشترین پهنای باند را دارد. یک کابل مودم می‌تواند سرعت را به بالای Mbps 27 برساند ولی در عمل، اغلب Mbps 5/1 (kbps 1500) است.

• kbps و Mbps – واحدهایی برای اتصالات شبکه‌ای هستند ، به ترتیب کیلوبیت در ثانیه و مگابیت در ثانیه.
• TI ـ اتصال ثابتی برای اینترنت است، معمولاً در سازمانها وجود دارد که در مقایسه با مودم‌های آنالوگ رایج، پهنای باند بالایی دارد.
• Doubli Publishing ـ یعنی ایجاد دو نسخه از یک سایت وب . معمولاً با پهنای باند بالا و پهنای باند پایین است. به این طریق ، کاربر می‌تواند انتخاب کند که کدام یک برای دیدن ، بهتر است.

اهداف کاربر
از طرفی، وقتی کاربران سایت را می‌بینند، هدفهایی را در ذهن خود دنبال می‌کنند. برای شما هم مفید است که بدانید اهداف آنان چیست. در این صورت، متوجه می‌شوید که طراحی‌تان به آنها کمک می‌کند یا مانعی برای رسیدن به اهداف آنهاست. در یک سایت پویا، کاربران به سایت شرکت متصل می‌شوند، محصولاتی را سفارش می‌دهند، سفارشهای موجود را بررسی می‌کنند، اطلاعات Offline دریافت می‌کنند و یا فعالیتهای دیگری انجام می‌دهند؛ این عملیات را می‌توان تصور کرد. فرض کنید که کاربران‌تان به ترتیب اهمیت چنین اهدافی داشته باشند:
• به منظور گرفتن آخرین اطلاعات راجع به سریال‌های تلویزیونی علمی ـ تخیلی (Science-Fiction) و فیلم‌ها
• برای دور هم جمع‌شدن دوستان Online

• برای گرفتن صنایع دستی علمی ـ تخیلی
اکنون، می‌توانید در مورد نحوه کار، حدسهایی بزنید. در عمل هم ، برای اینکه متوجه شویم مشتریان به چه چیزهایی نیاز دارند، باید پول زیادی خرج کنیم. ولی در اینجا، بعد از اینکه سایت پیشرفت کرد، می‌توانید کارهایی که کاربران برای دیدن سایت انجام می‌دهند را پیگیری کنید و یا حق تقدم‌ها را تغییر دهید.

مطالب و وظایف
اکنون که می‌دانید چه کاری می‌خواهید انجام دهید، می‌توانید مطالب و وظایفی که سایت دارد، را تعیین کنید. به اهداف مخاطبان توجه کنید. حداقل به این موارد نیاز دارید:
• اخبار (news)
• مصاحبه (Interviews)

• برنامه‌ریزها (برنامه‌ریزی برنامه‌هایی که تلویزیون یا سینماها به زودی نشان خواهند داد)
• اطلاعات آرشیو
• گفتگو (chat) و یا همایش‌های مباحثه (Discussion Fouums)
• فروشگاه صنایع دستی
چون در حال حاضر، مورد زیر هم بازار بسیار داغی دارد، پروژه شامل این قسمت نیز می‌باشد:
• مزایده‌های فرد به فرد

و بهتر است برای کاربرانی که به سایت برمی‌گردند ، پیشنهاد کنیم:
• یک صفحه شخصی برای شروع

وب چگونه کار می‌کند؟
اکنون که ما می‌دانیم چه می‌سازیم، لازم است نگاهی به چیزهایی که نیاز داریم تا کار انجام شود، بیندازیم. ابتدا به یک صفحه وِب سِرور واقعی نگاهی کنیم تا با طرز کار آن آشنا شویم.

هنگامی که با مرورگر خودتان به یک صفحه وِب دسترسی پیدا می‌کنید، در واقع با یک کامپیوتر دیگری ارتباط برقرار می‌کنید که ممکن است آن سوی دنیا باشد. عملیاتی که انجام می‌شوند، عبارتند از:
1- کامپیوتر شما به آدرس IP کامپیوتری که آن را فراخوانی کرده‌اید، مراجعه می‌کند. هر کامپیوتری که روی اینترنت است ـ همچنین کامپیوتر شما، در صورتی که به اینترنت متصل شوید ـ یک آدرس IP واحد و منحصر به فرد دارد که آن را به بقیه کامپیوترهای اینترنت می‌شناساند. مثلاً ، آدرس IP برای http://www.yahoo.com چیزی شبیه 2047120067 است. آدرس IP ، شبیه شماره تلفن است.
2- کامپیوتر شما یک پیغام یا درخواست را به آن آدرس می‌فرستد. شبیه زنگ تلفن است. اگر کسی در خانه برای جواب دادن به تلفن نبود، از زنگ‌زدن جلوگیری می‌کند تا مرورگر قطعاً بداند که جوابی نخواهد گرفت و قفل کند.

3- آن کسی که به صورت عادی جواب تلفن را می‌دهد و بعد صحبت می‌کند، برنامه وِب سِرور است که به روشهای متعددی فعال می‌شود، روشهایی مثل یک اپراتور سوئیچ‌بْرد درخواستها را دریافت می‌کند و عمل مناسب را برمی‌گرداند.

4- اولین چیزی که وِب سِرور احتیاج دارد، این است که تعیین کند چه چیزی درخواست شده است. اغلب اوقات، تقاضا برای دریافت یک صفحه وِب ایستاست. بنابراین سِرور اطلاعات مناسب را فراهم می‌کند و در جواب مرورگر می‌فرستد. گاهی اوقات، اطلاعات پویا درخواست می‌شوند؛ مثل Pages Server Active . در این حالت، سِرور عملاً کارهایی مثل اجرای یک دستور یا اجرای یک برنامه را برای بازگرداندن اطلاعات انجام می‌دهد. سِرور، اطلاعات را داخل یک صفحه تدوین می‌کند که در جواب مرورگر بفرستد.

5- مرورگر، اطلاعات را دریافت می‌کند و در واقع، اصلاً اطلاعی ندارد یا دانستن اطلاعاتی راجع به آن برایش مهم نیست، چه صفحه از چهارده بانک اطلاعاتی مجزا در نقاط مختلف دنیا ایجاد شده باشد و چه از یک فایل متنی ساده قدیمی تمام چیزی که مرورگر می‌فهمد این است که در حال دریافت یک سری از اطلاعات است. بر اساس سرآیندها یعنی همان اطلاعاتی که درست قبل از بخش اصلی صفحه رسیده‌اند و در مورد صفحه و محتوایش توضیح می‌دهند، مرورگر تصمیم می‌گیرد که با جریان اطلاعات چه کار کند. مثلاً یک صفحه HT/ML با سرآیند “text/html ” برای مرورگر مشخص می‌کند باید دنبال برچسبها بگردند و متنی را نمایش دهند. یک فایل تصویری ممکن است با سرآیند “image/gif” بیاید که در حقیقت به مرورگر می‌گوید که به وسیله بازسازی اطلاعات دریافتنی، یک تصویر را نمایش دهد.

اصطلاحات جدید : آدرس IP ـ برای هر کامپیوتر، آدرس Protocol Internet است ، یک عدد چهار قسمتی است که بطور منحصر به فردی ، کامپیوتر را در اینترنت می‌شناساند. شبیه شماره تلفن کامپیوتر است.
برای اینکه هر مطلب پویایی بر روی ماشین شخصی شما بتواند اجرا شود، به یک وِب سِرور قابل دسترس احتیاج دارید. نحوه انجام عملیات به سیستم عامل شما بستگی دارد. ولی در هر حال برای ASP و HTML به یک صورت خواهد بود. مسأله مهم ، قراردادن ابزارها و نصب آنها می‌باشد. بعد هم می‌توانید روی آن کارهایی انجام دهید.

ویندوز 2000
ویندوز 2000 دارای Service Information Internet نگارش 5 (IIS5.0) می‌باشد که برای سرویس‌دهی ASP لازم است. IIS نگارش 5 به صورت خودکار نصب می‌شود. مگر اینکه سیستمی را ارتقا دهید که Server Web Personal نصب کرده باشد، ولی افزودن آن کار مشکلی نیست. برای نصب و شروع کار با IIS نگارش 5 این مراحل را انجام دهید:
1- از منوی Start ابتدا Setting و سپس Panels Control را انتخاب کنید. روی قسمت Items Remove/ADD دوبار کلیک کنید.
2- ADD/Remove Windows Components را انتخاب کنید.
3- بلافاصله ، مطمئین شوید که کادرهای انتخاب مربوط به IIS و Debugger Script انتخاب شده‌اند. Next را کلیک کنید. ممکن است لازم باشد سی‌دی نصب را وارد کنید.
4- نرم‌افزار، خودش نصب می‌شود. وقتی پایان یافت ، Finish را کلیک کنید.
از اینجا به بعد به نگارش ویندوز 2000 شما بستگی دارد. اگر ویندوز 2000 سِرور را اجرا کنید، یک ورودی، زیر Programs برای Manager Services Tools/Internet Administration خواهید دید.
اگر نگارش Professional ویندوز 2000 را اجرا می‌کنید، در واقع دو راه برای انتخاب دارید. به پانل کنترل برگردید، مثل مرحله اول . ولی این بار Tools Administrative را دوبار کلیک کنید. از آنجا می‌توان ، Manager Services Internet یا Manager Web Personal را اننتخاب کرد. هر دو ابزار ، IIS نگارش 5 را اداره می‌کنند و هیچکدام از آنها خیلی جدید نیستند.

Manager Services Internet خیلی شبیه واسط کاربردی IIS نگارش 4 است. به شما این امکانات را می‌دهد که شروع به کارکنید، متوقف شوید. سایت‌های وِب متعددی را مدیریت می‌کند و سرویس‌های مختلفی مثل FTP و email را ارائه می‌دهد. ظاهر آن شباهت زیادی به ویندوز اِکسپلُرر دارد.
Manager Web Personal همان واسط کاربری برای Server Web Personal نگارش 4 است که برای اجرا روی ماشینهای ویندوز 9x طراحی شده است. Manager Web Personal نمایی از IIS نگارش 5 می‌باشد. ولی بسیار ساده‌تر از Manager Services Internet است.

در حالی که Manager Services Internet اجازه انجام هر کاری ، در هر سایت وِبی و بر هر ماشینی را که لازم باشد می‌دهد، PWM اینطور نیست و اختیارات کمتری، تنها در حد Site Web Default ارائه می‌نماید. وظایف اصلی اینها هستند: شروع کردن توقف، ساختن یک شاخه جدید (directory) ، پاک کردن شاخه‌ها و تصمیم‌گیری اینکه آیا اسکریپت‌ها در شاخه اصلی اجرا بشوند یا خیر.

 

دسترسی به بانک اطلاعاتی با استفاده ازASP
آنچه در این قسمت می‌خوانید :

• ایجاد بانک اطلاعاتی و ODBC DSN
• درج رکوردها در بانک اطلاعاتی
• ایجاد یک اتصال به بانک اطلاعاتی
• مفاهیم مقدماتی SQL : درج کردن (Insert)
• افزودن خصوصیات محاوره‌ای (Interactive) به فُرم‌ها
• مدل‌سازی داده‌ها (Data Modeling)

• رسیدگی به خطاها
• تکمیل فرم
• مرتب کردن صفحه با استفاده از جدول HTML
اکنون که می‌توانید ASPها را کنار هم بگذارید و کارهای نیمه‌پویا با آنها انجام دهید، زمان ‌آن رسیده که به سمت تجارت پیش برویم. محاورات درست از اطلاعات به دست می‌آیند و اطلاعات در هر جا که باشند باید به صورت بانک اطلاعاتی در‌آیند.
وقتی این قسمت در مراحل برنامه‌ریزی بود (حتی بعد از آن) هر کسی که آن را مرور می‌کرد، یک سؤال از من می‌پرسید: از کدام بانک اطلاعاتی استفاده می‌کنی؟
جواب من به همه آنها یکی بود : «واقعاً مهم نیست».

زنگ تفریح : انتخاب بانک اطلاعاتی و ODBC
تمام بانک‌های اطلاعاتی یک API هستند که برنامه‌نویسان برای گفتگو با آنها معمولاً از C یا C++ استفاده می‌کنند. هر کدام با بقیه فرق دارد، در این صورت، یک برنامه کاربردی که مستقیماً با یک بانک اطلاعاتی گفتگو می‌کند، نمی‌تواند با بانک اطلاعاتی دیگری گفتگو کند. ODBC مثل یک مترجم عمل می‌کند. برنامه‌نویس می‌تواند با API ODBC بنویسد و سپس ODBC آن فرامین را به بانک اطلاعاتی مخصوصی ترجمه کند؛ با استفاده از یک درایور که مخصوص آن بانک اطلاعاتی است. به این طریق برنامه کاربردی از وقتی که درایور مناسب نصب شود، کار می‌‌کند.

تا زمانی که این تئوری در مرحله یادگیری باقی بماند، هر وقت تصمیم بر تعیین معماری سیستم تولیدی خود می‌گیرید، اینکه کدام را انتخاب کنید اهمیت پیدا می‌کند. تمام بانک‌های اطلاعات (یا درایورهای ODBC) از همه ویژگیها پشتیبانی نمی‌کنند و هیچکدام کاملاً با استاندارد SQL مطابقت ندارند. قبل از انتخاب یک سیستم برای برنامه کاربردی خود، از درستی انتخاب خود اطمینان حاصل کنید؛ طوری که ویژگیها و ظرفیتی را که شما لازم دارید، داشته باشد.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ۹۶/۰۴/۲۱
  • ali mo

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی