مقاله تحقیق و پایان نامه رایگان

دانلود رایگان فایل

۳۷۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود بررسی سیستم های GSM با word دارای 98 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود بررسی سیستم های GSM با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود بررسی سیستم های GSM با word

PIN

ثبات موقعیت دید(VLR )

3 .3 .3 .3 ثبات شناسه تجهیزات ( EIR )

3. 3. 4 آدرس ها و شناسه ها

3 .4 رابط های سیستم GSM

3 .5 .1 ساختمان مولتی پلکس

3. 5. 2 کانالهای منطقی

کانال کنترلی تخصیص به تنهایی ایستا(SDCCH )

کانال  کنترلی تخصیصی متحد سریع(FACCH )

جدول 3-2 : کد کردن کانال های منطقی

3. 5. 5 کد کردن صدا جهت انتقال

3 .5 .7 متعادل کردن تطبیقی سیگنال رادیویی

سنکرون سازی زمانی

جدول 3-3: شمارنده ها جهت سنکرون سازی زمانی

3. 5 .9 تشخیص آرایش کانالها در یک سلول

3. 5. 10 سنکرون کردن واحد سیار با ایستگاه پایگاه

3. 6. 1 لایه فیزیکی

وظایف اصلی این لایه عبارتند از

3. 6. 3 لایه شبکه

3. 6. 3.1 سرویس های زیرلایه RR

3. 7 فرایند تحویل دهی در سیستم GSM

گزارش اندازه گیری کانال ارتباطی

جدول 3-4: سطح بندی قدرت و کیفیت سیگنال

3 .7 .3 انواع تحویل دهی

تشخیص نیاز به عمل تحویل دهی

تخصیص منابع

5-توانایی پشتیبانی سرویس پیغام کوتاه

اجرای عمل تحویل دهی

3 .8 کنترل توان

3 .9 .3 سرویس های تکمیلی

3 .9 .4 .1 ساختار دنباله USSD

سرویس داده چند رسانه ای

3-10-1 ASCI

3- 10-2 سرویس مکالمات گروهی صوتی (VGCS)

3-12 جنبه های امنیتی

تصدیق صحت (AuC)

3- 14 فرایند آماده سازی جهت برقراری ارتباط

   

 
مقدمه
در اوایل دهه 1980 تعداد زیادی شبکه رادیویی مستقل با استانداردهای مربوط به خود در کشورهای مختلف اروپایی توسعه یافته بودند. از نظر مشترکین سرویس های این شبکه ها گران و از کیفیت خوبی برخوردار نبودند. بطوریکه CEPT در سال 1982 تصمیم گرفت یک شبکه سلولی رادیویی را در سطح اروپا پیاده سازی کند. بدین منظور یک گروه کاری تحت عنوان گروه مخصوص سیار(GSM) زیر نظر CEPT تشکیل شد. تصمیم بر این بود که گروه GSM یک شبکه سلولی تحت عنوان GSM را با تکنولوژی های جدید مخابراتی معرفی و به استاندارد سازی آن بپردازد. گروه GSM تعدادی سیستم رادیویی سلولی دیجیتالی را مورد آزمایش قرار داد و در سال 1987 به این نتیجه رسید که استانداردی را معرفی کند که ترکیبی از مشخصات سیستم های مختلف را در بر گرفته است. در این راستا یک جدول زمانبندی جهت اجرای طرح ها مشخص گردید. در همان سال با امضاء Mou  ، سیزده کشور مشارکت کننده در طرح، تعهد خود را جهت پایه گذاری یک سیستم رادیویی براساس توصیه های GSM تائید کردند. با تاسیس موسسه ETSI در سال 1988 که هدف ان بهبود و گسترش استانداردهای مخابراتی در اروپا بود، گروه کاری GSM نیز تحت نظارت ETSI قرار گرفت و سرانجام در سال 1990 اولین مجموعه جامع از مشخصات سیستم GSM معرفی گردید.
2 .3 خصوصیات سیستم GSM
خصوصیات عمده سیستم GSM عبارتند از :
1-سیستمی کاملا دیجیتالی در باند فرکانسی MHz 900 .
2-بازه فرکانسی MHz 935 تا MHz 980 برای لینک رو به پایین یعنی برای ارسال اطلاعات از ایستگاه پایگاه به واحد سیار و بازده فرکانسی MHz 890 تا MHz 915 برای لینک رو به بالا، یعنی برای ارسال اطلاعات از واحد سیار به ایستگاه پایگاه .
3-پهنای باند KHz 200 برای کانالهای فرکانسی یعنی قرار گرفتن حاملهای فرکانسی به فواصل KHz 200 .
4-تقسیم زمانی هر کانال مخابراتی (شکاف زمانی) به هشت قسمت .
5-کد کردن صوت و داده در مسیر رادیویی .
6-توانایی تحرم پذیری وسیع واحد سیار.
7-امکان سرویس های داده سرعت پایین .
8-سازگار بودن با ISDN  و امکان سرویس پیغام کوتاه .
توجه طراحان شبکه GSM عمدتا بر روی سرویس های تلفنی بوده است. سرویس های گرفته شده از سرویس های تلفنی نیز که در سیستم GSM در نظر گرفته شده اند عبارتند از پیغام صدا، مکالمات ضروری .
سرویس های حامل که در سیستم GSM در نظرگرفته شده است سرویس های داده سنکرون و آسنکرون برای انتقال  داده بین GSM و دیگر شبکه ها ( …,ISDN,PSTN ) در سرعت نسبی 300 تا Kbit/s 9600 می باشد . یکی از سرویس هایی که بر این اساس پایه گذاری شده است سرویس پیغام کوتاه می باشد.
امروزه توانایی انتقال داده در سیستم GSM گسترش یافته است و سرویس های پیشرفته ای از قبیل سرویس داده سرعت بالا براساس سوئیچینگ خط (HSCSD ) و سرویس رادیویی بسته ای کلی (GPRS ) معرفی گردیده است. نسخه دیگری از GSM در MHz 1800 تحت عنوان DSC1800  در اروپا بصورت استاندارد درآمده است. استاندارد DSC1800   در ایالات متحده نیز براساس استانداردهای اروپایی DSC1800   ایجاد شده است.
3 .3 ساختار سیستم GSM
ساختمان سیستم GSM به سه بخش عمده تقسیم می شود. که عبارتند از: بخش سیستم رادیویی( RSS ) بخش سیستم سوئیچینگ و شبکه (NSS ) بخش سیستم های عملیاتی( OSS ) .
3 .3 .1 سیستم رادیویی
این بخش از دو قسمت عمده تشکیل شده است:
1-واحد سیار (MS )
2-ایستگاه پایگاه (BS ) یا (BSS ) می باشد .
 3. 3. 1 .1 واحد سیار
واحد سیار به کلیه تجهیزاتی که یک مشترک برای ارتباط با شبکه نیاز دارد اتلاق می شود. این تجهیزات شامل یک ترمینال سیار که شامل اجزای سخت افزاری و نرم افزاری است و یک رابطی که به مشترک امکان استفاده از سرویس های شبکه از طریق  ترمینال سیار را می دهد و تحت عنوان مدول شناسه مشترک (SIM ) شناخته می شود می باشد. SIM کلیه اطلاعات شخصی مشترک را در خود ذخیره می نماید. SIM یا در داخل ترمینال از قبل نصب شده و یا بصورت  یک کارت هوشمند قابل نصب بر روی ترمینال است. مشترک واحد سیار از ظطریق این کارت خود را به شبکه سیار معرفی می نماید. علاوه براین هر واحد سیار دارای یک شناسنامه ای است که تحت عنوان هویت تجهیزات شناخته می شود. تعدادی شماره شناسه جهت نظارت بر واحد سیار در شبکه GSM به واحد سیار اختصاص می یابد که عبارتند از:
شناسه بین المللی مشترک سیاره                            IMSI
شناسه موقت مشترک سیار                                   TMSI
شماره ISDN  بین المللی واحد سیار               MSISDN 
شماره سیاحتی واحد سیار                                 MSRN
واحدهای سیار بر حسب قدرت فرستنده شان به پنج کلاس عمده دسته بندی می شوند. که در سیستم GSM از توان حدود 8/0 تا W 20 را پوشش می دهد. عمده واحدهای سیار در کلاس چهار که توان (W 2 -8/0 ) را پوشش می دهد قرار دارند .
 اطلاعاتی که بطور دائم در SIM  کارت قرار می گیرند، عبارتند از:
1-نوع SIM  کارت
2-مشخصات IC مربوط به SIM  کارت، شماره سریال .
3-لیستی از سرویس های کلی که مشترک می تواند استفاده کند .
4-TMSI
5-شماره مشخصه شخصی (PIN )
6-کلید باز کردن قفل PIN ( PUK )
7-کلید تصدیق صحت Ki
یکسری اطلاعات پویا نیز در SIM  تعریف شده است که هنگام روشن شدن واحد سیار مدام بروز می شوند. این اطلاعات عبارتند از:
1. اطلاعات موقعیت شامل TMSI  و LAI
2. کلید رمز کردن Kc  برای از کد خارج کردن اطلاعات و شماره سریال آن
3 . اطلاعات BCCH : لیستی از فرکانس های حامل برای انتخاب سلول مناسب طی عمل تحویل دهی...


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • ali mo
  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله پردازش زیستی برای پوشاک و منسوجات هوشمند با word دارای 43 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله پردازش زیستی برای پوشاک و منسوجات هوشمند با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله پردازش زیستی برای پوشاک و منسوجات هوشمند با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله پردازش زیستی برای پوشاک و منسوجات هوشمند با word :

1- مقدمه
استفاده از آنزیم ها در فرآوری مواد غذایی، صنایع چرم و کاغذ، به عنوان پودرهای شوینده، و در فرایند و سایزینگ تولید نخ کاملاً تثبیت شده است. اما بیوکاتالیز نیز وارد چرخه پردازش منسوجات شده است. آنزیم ها، یعنی بیوکاتالیزهای دارای فعالیت ویژه و گزینشی، امروزه به وسیله فرایندهای بیوتکنولوژیکی (زیست فناوری) به مقادیر زیاد و کیفیت ثابت تولید شده اند و بنابراین در فرایندهای با مقیاس بزرگ کاربرد دارند.
از دیدگاه کاربردهای جدید که حاصل طراحی آنزیم های مربوط به فرایندهای ویژه است، یک تقاضا برای اشتراک مساعی بین بیوشیمدان ها و شیمیدان های نساجی وجود دارد.
علاوه بر الیاف پروتئینی طبیعی مانند پشم و ابریشم و الیاف سلولزی طبیعی مانند پنبه، کتاب و شاه دانه، الیاف مصنوعی دارای اهداف فرایندهای بیوکاتالیزی نیز هستند. در اندودکاری پنبه ای به جای فرایندهای شیمیایی به طور گسترده از فرایندهای آنزیم- کاتالیز استفاده شده است. علاوه بر بیواستوئینگ و اندودکاری زیستی که کاملاً شناخته شده اند، ویژگی هایی مانند Modifiad harde, used look به وسیله اندودکاری آنزیمی شناسایی شده است. به علاوه، پتانسیل برای جایگزینی پشم شویی قلیایی در معالجه با پنبه، با استفاده از آنزیم هایی مانند پکتیناس وجود دارد. کاتالازها برای نابود کردن پروکسید باقیمانده در حمام های سفید شویی، آسان کردن استفاده مجدد از لیکور ممکن افزوده می شوند که منجر به یک فرایند دوستانه محیط زیست و مؤثر از نظر هزینه می‌گردد. در اندود کردن پشم در آنزیم ها (بیشتر پروتزها) برای دستیابی به خاصیت ضدچروک استفاده می شود. خواص منسوجات پشم مانند کار با دست، سفیدی و براقیت به وسیله واکنش آنزیم های کاتالیزی بهبود یافته است. در مراحل اولیه حلاجی پشم مانند کربونیزاسیون و پشم شویی خام دورنمای کاربرد آنزیم ارزیابی شده است. علاوه بر این فرایندهای زیستی توصیف شده منجر به کاهش دانه سازی و بهبود رنگ پذیری می شود. صمغ زدایی ابریشم در گذشته به کمک صابون قلیایی یا اسیدیصورت می گرفت که اکنون پروتز می شود، برای بهبود کیفیت و ثبات الیاف کتان یک رطوبت دهی آنزیمی ویژه جایگزین رطوبت دهی میکرو بیال یا شبنمی شده است. به علاوه، رنگ پذیری ابریشم به وسیله تنزل آنزیم کاتالیزی مواد پکتیک بهبود یافته است بدون اینکه آسیبی به اجزاء سلولزی وارد شود. شاه دانه از نظر آنزیمی با توجه به تبلورپذیری، دسترس پذیری و «ساختار منفذدار» اصلاح شده است. از طریق فیبریلاسیون کنترل شده و آنزیم کاتالیزی الیاف لیوسل، اثر معروف به «پوست هلویی» ایجاد شده است. گستره وسیعی از کاربردها و دورنماهای زیادی جهت استفاده از آنزیم ها در پردازش منسوج وجود دارد که به تأثیر مثبت بر محیط زیست منتهی می گردد. در این فصل توسعه های جدید در زمینه پردازش آنزیمی منسوجات را بررسی نموده و درباره مزیت ها و محدودیت های این فرایندهای اندودکاری (تکمیلی) بحث می کند.
استفاده از آنزیم ها در فراوری مواد غذایی، صنایع چرم و پوشاک، به عنوان افزودنی در پودرهای شوینده و دسایزینگ تولید نخ تثبیت شده است. در حال حاضر، فرایندهای آنزیمی گسترش یافته اند، که هدف آنها اصلاح ظاهر و عملکرد منسوجات پشم و پنبه است.
آنزیم ها بیوکاتالیزهایی با فعالیت ویژه و انتخابی هستند و واکنش های متمایز را شتاب بخشیده و بعد از واکنش بدون تغییر باقی می مانند. از دیدگاه اکولوژیکی و اقتصادی، پارامترهای واکنش مناسب فرایندهای آنزیم کاتالیزی و احتمال وجود آنزیم های دارای چرخه مجدد به ویژه جالب است. امروزه، آنزیم ها به وسیله فرایندهای بیوتکنولوژیکی به مقدار زیاد و با کیفیت ثابت تولید می شوند، بنابراین امکان استفاده از آنزیم ها در فرایندهای بزرگ وجود دارد. پیشرفت در زمینه مهندسی ژنتیک به تولید کنندگان آنزیم توانایی طراحی یک آنزیم برای یک فرایند خاص را می دهد مثل بهینه با توجه به پایداری دما یا PH . طراحی یک آنزیم برای یک هدف خاص نیاز به درک عمل کاتالیتیک آنزیم بر روی یک ماده خاص دارد. یعنی در مورد ماده فیبر طبیعی، طراح یک فرایند آنزیمی باید دانش خاصی در مورد مورفولوژی پشم یا پنبه، تأثیر یک آنزیم خاص بر اجزاء فیبر و در نتیجه بر خواص کلی ماده فیبر داشته باشد. علاوه بر این، برای ارزیابی فرایند آنزیم، نتایج عملیات آنزیمی باید با نتایج پردازش شیمیایی معمولی مقایسه گردد. اولین فرایند آنزیمی در اندودکاری منسوج فرآیند دسایزینگ با استفاده از آمیداز بود. بسیاری از عرصه های اندودکاری منسوج از آن پس گشوده شده است. امروزه، چشم انداز در زمینه توسعه اندودهای فشاری و بادوام جدید برای پنبه وجود دارد مانند اتصال عرضی در زمینه حذف رنگ پخش شده و در زمینه ترکیب کردن الیاف مصنوعی. به علت ماهیت پروتئینی آنزیم ها، ایمنی استفاده از آنزیم ها اغلب مورد سئوالاست چون استنشاق مکرر ماده پروتئینی می تواند باعث واکنش های آلرژیک در بعضی افراد شود. توجه به این نکته مهم است که هیچ شواهدی که نشان دهد آلرژی‌های آنزیمی از طریق تماس پوستی منتقل شده اند وجود ندارد. با آنزیم های توان با اطمینان کار کرد و همچنین با تجهیزات محافظ شخصی مناسب، در طرح تولید از ذرات آنزیم و فرمولاسیون های پودری باید اجتناب کرد. در حالی که فرمولاسیون های دانه ای (با قابلیت غباری پایین) و مایع (با فعالیت مکانیکی در رگ های بسته) را می توان توصیه کرد. پتانسیل بارز برای آنزیم قابل توجه است. یک مطالعه به ازای بیانر آن است که از سال 1992 مبلغ 350 میلیون دلا باید به 588 میلیون دلار در سال 2000 رسیده باشد و بیشترین دغدغه درباره کاربردهای جدید آن در صنایع کاغذسازی، شیمیایی و داروسازی و در بازیابی زباله ها باشد.
 
2- رفتار پشم با آنزیم ها
1-2 ریخت شناسی پشم
پشم به عنوان یک فیبر طبیعی پیچیده عمدتاً از پروتئین (%97) و لیپیدها (%1) تشکیل شده و ماده ای ایده آل برای چند گروه از آنزیم ها است (مانند پروتئازها و لیپازها) فیبر پشم شامل و بخش عمده از لحاظ ریخت شناسی است: بشره (کوتیکل) و قشر (کورتکس). بشره متشکل از سلول های روی هم افتاده اطراف بخش داخلی فیبر، یعنی قشر می باشد. دومی از سلول های دوکی شکل قند ساخته شده که به وسیله غناء سلول از یکدیگر جدا شده اند. بشره به دو لایه اصلی تقسیم می شود: اگزو (با لایه ) و اندوکتیکل و یک غشاء دورترین نقطه که اپیکوتیکل نامیده می شود باعث واکنش آلوردن الیاف پشم با آب کلردار می گردد. یک جزء مهم کوتیکل 18- متیل لیکوسانوئیک اسید است. در یک مدل از اپیکوتیکل که به وسیله نگری و همکارانش ترسیم شده، این اسید پرچرب در کنار یک ماتریس پروتئین قرار دارد تا یک لایه را بسازد. بر طبق قول نگری و همکاران، این لایه که به لایهF معروف است. را می توان با قرار دادن پشم در محلول های کلردار یا قلیایی الکلی زدود، بنابراین رطوبت پذیری آن افزایش می یابد. ویژگی مهم دیگر اتصال عرضی اگزوکوتیکل است، مثلاً لایه  حاوی 35% سیتین است. علاوه بر پیوندهای نرمال ؟؟، کوتیکل با پیوندهای ایزو دی پپتید، لیزین 4-(r-glutamy)  اتصال عرضی دارد.
کاراکتر هیدروفوبیک لایه ، به طور خاص به وسیله مقادیر زیاد اتصالات دی سولفید ایجاد شده و ماده لیپید منشأ سدهای دیفوژن است مثلاً برای مولکول های رنگ، بنابراین ترکیب و ریخت شناسی سطح پشم ابتدائاً در فرایندهای پیش رفتاری فیبر اصلاح شده است.
2-2واکنش های ناهمگن- عمل کاتالیک آنزیم ها روی پشم و پنبه
استفاده از پشم یا پنبه به عنوان اجزاء مورد عمل برای واکنش های آنزیم کاتالیزی، دنباله رویی از یک نوع خاص سینتیک آنزیم بوده است. در سیستم ناهمگن آنزیم انحلال پذیر و آنزیم جزء مورد عمل جامد، دیوفوژن، نسبت به سیستم ناهمگنی که در آن هم آنزیم و هم جزء مورد عمل قابل حل هستند، نقش قاطع تری دارد. در واکنش ناهمگن، سینتیک نه تنها به غلظت اجزاء شرکت کننده در واکنش بلکه به ماده و مقدارPH لیکور نیز وابسته است؛ دیفوژن آنزیم، به عنوان یک پارامتر اضافی در فاز جامد جزء مورد عمل و دیفوژن محصولات واکنش خارج از فاز جامد به داخل لیکور نیز باید مورد توجه باشند.
محصولات واکنش ماند پپنیدها در مورد پشم و الیگوساکاریدها در مورد پنبه، زمانی که پخش خارج از فیبر باشد به عنوان یک جزء مورد عمل در لیکور عمل می کند. بنابراین بخشی از آنزیم ها در مجاورت ماده انحلال پذیر در حمام واکنش است.
نفوذ آنزیم از لیکور به داخل فیبر (پشم) مشابه نفوذ یک رنگینه است، مراحل زیر  باید مورد توجه قرار گیرند:
1- نفوذ آنزیم در حمام
2- جذب سطحی آنزیم در سطح فیبر
3- نفوذ از سطح به داخل بخش درونی فیبر
4- واکنش آنزیم کاتالیز شده
ساختار پیچیده الیاف طبیعی، به ویژه اصلاح فیبرآنزیمی را پیچیده کرده است. آنزیم‌هایی مانند مانند پروتئاز و لیپاز تنزل اجزاء مختلف یک فیبر پشم را تسریع می کند، بنابراین کنترل واکنش را مشکل می سازد. یکبار که پروتئاز به داخل لایه درونی فیبر نفوذ کند بخش های اندوکتیکل و پروتئین غشاء سلول را هیدرولیز می کند، بنابراین اگر کنترل نشود منجر به آسیب جدی به فیبر پشم می شود. بنابراین حداقل برای بعضی کاربردها، محدودکردن فعالیت آنزیمی به سطح فیبر مطلوب است مثلاً با ثابت کردن آنزیم و نتایج واکنش پشم با آنزیم های پروتئولیتیک به علت نداشتن دانش کامل درباره (الف) تاریخ پرازش جزء مورد عمل و (ب) میزان تأثیرگذاری شرایط خاص پردازش بر رفتارهای آنزیمی حاصله، غیر قابل پیش بینی است. برای روشن کردن این موضوع، اثرات گونه‌‌های یونی جذب شده روی آنزیم، سینتیک واکنش و جذب مورد مطالعه قرار گرفت.
برای پنبه، محدود کردن آنزیم به سطح فیبر به راحتی امکانپذیر است، چون سلولز که یک ماده کاملاً بلورین است و دارای فقط مقدار کمی آمورفوس می باشد، نفوذ آنزیم ها به داخل فیبر پنبه را تقریباً غیرممکن می سازد. بنابراین با تنظیم دوز آنزیم و انتخاب نوع آنزیم، عمل تسریع کنندگی آنزیم به سطح پنبه و نواحی آمورفوس (بی شکل) محدود می شود و کل فیبر را دست نخورده باقی می گذارد.
3-2- ضدچروکی
یکی از خواص ذاتی پشم تمایل آن به نمدی شدن و چروک خوردگی است. نظریه های مختلفی درباره منشاء نمدی شدن پشم وجود دارد. کاراکتر هیدروفوبیک و ساختار ناهموار سطح پشم عوامل اصلی هسته که باعث اثر اصطحکاکی افترقی (DFE) می شود که نتیجه آن در تمام فیبرها به سمت ریشه آنها حرکت می کند در زمانی که عمل مکانیکی در حالت خیس صورت گرفته است.
بنابراین هدف فرایندهای ضدچروک در اصلاح سطح فیبر چه با روش های اکسایش و چه کاهشی، و یا با استفاده از رزین پلیمر روی سطح، می باشد. متداولترین و تجاری ترین فرایند (فرایند کلری/هرکوست) شامل یک مرحله کلری شدن است که پس از آن مرحله کلرزدایی و کاربرد پلیمر است. کلریناسیون باعث اکسید شدن پسماندهای ؟؟ به پسماندهای سیمتیک اسید در سطح فیبر می شود و به پلیمر کاتیونیک اجازه می دهد که بخش شده و به سطح پشم بچسبد. کلریناسیون تولید محصولات جانبی (Aox) می کند در سیال خروجی ظهر می شود و نهایتاً ممکن است ایجاد سمیت در کل زنجیره غذایی و برداشته شدن به وسیله ارگانیسم های آبی کند. بنابریان تقاضای زیادی برای گزینه‌های دوستانه محیط زیست وجود دارد‌.
با درنظر گرفتن مسائل مربوط به فرایند ضدنمدی متداول ذکر شده در بالا، واضح است که بیشتر فرایندهای آنزیمی دغدغه شان توسعه روش هایی برای جلوگیری از چروک است. شرایط لازم برای یک فرایند آنزیمی به وسیله هافلی مورد بحث قرار گرفت. اثر ضدنمدی باید بدون استفاده از یک رزین مصنوعی به دست آید،‌ فقط باید از «شیمی نرم» استفاده گردد و کل فرایند باید نسبت به محیط زیست دوستانه باشد و هیچ ماده زیان آوری تولید نکند، قضیه ای که هنوز در تمام فرایندهایی که از آنزیم به عنوان عامل اصلی فیبر استفاده می کنند اجرا نشده است. در بعضی از فرایندهای اندودکاری آنزیم‌های اولیه، پشم با کلریناسیون گازی (فرایند کلرزیم) یا به وسیله H2O2 (فرایند پرزیم) پیش از آنکه یا پایین رشد نهفته داشته باشد، واکنش می داد و گیاه تولید پروتئاز و بی سولفیت می کرد. این فرایندها باعث حذف کامل سلول های کوتیکل می شدند به علت قیمت های  بالای آنزیم های به کار  رفته در اتلاف وزن غیرقابل تحمل فیبرها، این فرایندهای آنزیمی ترکیب شده اولیه هرگز به یک مقیاس صنعتی نرسیدند.
بخش عمده فرایندهای آنزیمی منتشر شده در چند سال گذشته نیز شامل فرایندهای ترکیبی بودند. در سال 1983 یک فرایند برای افزایش مقاومت پشم در مقابل چروک خوردگی تشریح شد که کاملاً فیبرها را پوسته زدایی کرد. این واکنش از پتاسیم پرمنگنات (KMnO6) به عنوان یک عامل پیش اکسید و یک واکنش پروتئویک استفاده کرد و مقاومت پیلینگ خاصی برای الیاف پشم به وجود آورد.
نه تنها فرآیندهای فعلی نیز شامل استفاده از عوامل کلرزدایی است. اینو یک فرایند سه مرحله ای را توضیح داد: مرحله اول شامل به کار گیری مخلوطی از پاپائین، مونواتانولامین هیدروسولفیک و اوره، مرحله دوم یک واکنش با دی کلروایزوسیانریک اسید و مرحله آخر باز هم یک واکنش آنزیمی است که باعث کاهش سطح چروک خوردگی پارچه های واکنش داده به این ترتیب می گردد. کانل و همکاران یک پروتئاز از قبل افزده شده به کلریناسیون مرطوب یا افزایش اکسایش را با سدیم هیپوکلریت و پتاسیم پرمنگنات ترکیب کرده و با بکارگیری پلیمر اضافی در پی به دست آوردن یک چروک خوردگی پارچه با سطح کاهش یافته بودند.
نه تنها فرایندهای پیش افزوده شیمیایی بلکه فیزیکی نیز با آنزیم های افزوده شده به پشم ترکیب شده اند. در یک فرایند ثبت شده به وسیله ناکانیشی و ایواساکی یک پلاسمای دارای درجه حرارت کم و پیش از افزوده شدن به عنوان ضدچروک پلیمری برای الیاف مورد استفاده قرار گرفتند. از این آنزیم برای جذب الیاف بیرون آمده از سطح پارچه استفاده شد. بنابراین دستیابی به یک نرمی بیشتر نیز حاصل گردید. سیامپی و همکاران یک واکنش پروتئاز را با یک واکنش گرمایی در بخار اشباع شده ترکیب کردند و فورنلی و سورن استفاده از پرتوافکنی با فرکانس باال (HF) بر ماده آنزیم دار را تشریح کردند.
در سال1991، Schodler superwash 2000 پشم به وسیله شیندلر گزارش شد. این واکنش یک فرایند سه مرحله ای شامل پیش افزایش جعبه سیاه، یک افزودن آنزیم و به کارگیری یک رزین پلی آمیدAox-Low است. در فرایند گزارش شده به وسیله اولباج (که فرایند شولر نیز گفته می شود) یک «پیش افزایش شیمیایی حداقل خاص» به عنان لازمه فرایند آنزیمی توضیح داده شد. در این فرایند یک سوپر واش استاندارد به دست آمد بدون اینکه از یک زین استفاده شود. فوزنلی استفاده از یک رزین به عنون (still imperative) برای دستیابی به یک اثر کارآمد ضدنمدی در آنزیم را گزارش کرد (Blo-LANA) زیرا به وسیله «براده برداری آنزیمی» از «اپیکوتیکل ناهموار» فیبر پشم فقط یک درجه خاص اما ناکافی از ضد نمد مالی به دست آمده بود. این کار به وسیله ریوا و همکارانش که نقش یک آنزیم در اهش چروکی پشم گزارش شده بود، مورد تائید قرار گرفت. گفته می شود که پروتئاز به کار رفته (streptomyces fradiate) در کاهش چروک پشم مؤثر بود اما در مورد سطوح ضدچروک مطلوب برای پشم که به شدت با ماشین شسته شده است نتایج چروک خوردگی از طریق افزودن سدیم سولفیت بهبود نیافته بود. استفاده از پروتئازها یا بعد از افزودن اکسایش با استفاده از هیدروژپروکسید یا افزودن پلاسمایی بود. مقاومت در برابر نمدی شدن به وسیله آنزیم بعد از افزودن به گونه ای قابل توجه اصلاح شده بود. چروک خوردگی پشم بعد از اضافه کردن پروتئاز کاهش یافت اما با توجه به بازده افزودن یک پروتئاز به تنهایی، اظهار شده بود که مثلاً افزودن Basalan DC هنوز برتر  بود. از این دیدگاه این سؤال پیش آمده بود که چقدر باید شستشو شود تا درجه فیلتینگ پشم آنزیم دار در یک ماشین خانگی قابل مقایس با پشم کلرین دار باشد.
ویژگی مشترک فرایندهایی که تاکنون گزارش شده استفاده از آنزیم های پروتئلیتیک است. در بخش زیر، یک بررسی در مورد فرایندهای مفروض که در آنها از سایر گروه‌های آنزیم استفاده شده است صورت گرفته است.
افزودن آنزیمی برای پشم ضد چروک که به وسیله کینگ و براکوی توضیح داده شده یکی از چند فرایند آنزیمی است که بدون کمک افزودن یک آنزیم شیمیایی یا فیزیکی قبل یا بعد از واکنش عمل می کند. در این کاربرد، آنزیم PDI (پروتئین دی سولفید ایزومراز)، که پیوندهای دی سولفید را بازچینی می کند، برای پشم شسته به کار برفته است. افزودن PDI باعث ایجاد یک ماده ضد چروک در مقابل ماده بی شکل بدون افزودن هیچ ماده ای، می گردد. اوگاوا و همکارانش کاربرد آنزیم ترانزگلوتامیناز برای ضدچروک کردن پشم استفاده کردند. این آنزیم اتصالات عرضی اضافی را به زیر لایه می نمایاند که به یک مقاومت در برابر چروک اصلاح شده، ضد ناهمواری و هیدوفوبی سیتی ماده، بدون زیان رساندن به بافت، منتهی می شود.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • ali mo
  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله تولد زمین با word دارای 40 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله تولد زمین با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود مقاله تولد زمین با word

تاریخ زمین  
منشاء زمین  
منشاء آتمسفر زمین  
پره کامبرین  
شناخت پره کامبرین  
سنگواره‌های پره کامبرین  
دوران دیرینه زیستی (پالئوزوئیک)  
تاریخ پالئوزوئیک پیشین  
حیات در پالئوزوئیک پیشین  
تاریخچه پالئوزوئیک پسین  
حیات در پالئوزوئیک پسین  
دوران میان زیستی (مزوزوئیک)  
تاریخچه دوران مزوزوئیک  
زندگی در دوران مزوزوئیک  
دوران نوزیستی (سنوزوئیک)  
آمریکای شمالی در دوران سنوزوئیک  
حیات در زمان سنوزوئیک  
فهرست منابع و ماخذ  

بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود مقاله تولد زمین با word

      ·   مبانی زمین شناسی، تالیف دکتر ادوارد جی. تاربوک و دکتر فردریک ک. لوتگن، ترجمه دکتر رسول اخروی، انتشارات مدرسه، چاپ اول، زمستان 72

            ·        مبانی کشورشناسی جغرافیایی، اهلرز، اکارت، ترجمه محمدتقی رهنمایی، جلد اول،‌ مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب،‌ 1365

تاریخ زمین

منشاء زمین

     زمین یکی از نه سیاره ای است که همراه با دهها سیاره و تعدادی اجرام کوچکتر به دور خورشید در گردش است. طبیعت منظم و مرتب منظومه شمسی بسیاری از ستاره شناسان را متقاعد ساخته است که اجزای این منظومه در یک زمان و از یک ماده اولیه شکل گرفته اند. به موجب این فرضیه که بنام نظریه سحابی (Nebular hypothesis) معروف است. اجرام منظومه شمسی ما از ابر عظیمی‌که اساساً متشکل از هیدروژن و هلیم و با درصد ناچیزی از عناصر سنگین بوجود آمده است

در حدود 5 میلیارد سال پیش بنا به دلایلی که هنوز کاملاً روشن نشده است، این ابر عظیم که از گازها و ذرات سنگی بسیار ریزی تشکیل یافته بود، تحت تاثیر نیروی گرانشی خود شروع به انقباض کرد(شکل 1-1). این ماده در حالت انقباض دارای حرکت چرخشی بوده است؛ همچون اسکیت بازی که در حال چرخش به بازو.هایش فشار وارد می‌آورد، چرخش توده ابر مانند نیز در حین انقباض سریعتر و سریعتر شد. این چرخش سریع به نوبه خود موجب گردید که این ابر به شکل پهن و صفحه مانند درآید.در داخل این صفحه چرخان، انقباضات گرداب مانند نسبتاً کوچک، هسته‌هایی تشکیل داد که سیارات از آنها بوجود آمدند و شکل گرفتند. معهذا قسمت اعظم ماده به سمت مرکز این توده چرخان کشیده شد که در اثر عوامل گرانشی دمای آن بالا رفته و خورشید اولیه داغی را تشکیل داد

در مدت نسبتاً کوتاهی پس از تشکیل خورشید اولیه، دما در داخل این صفحه چرخان به طور قابل ملاحظه ای افت کرد.کاهش دما موجب تراکم و فشردگی مواد شد که نقاط ذوب یادی داشتند و در نتیجه مواد مزبور به صورت ذرات کوچک و احتمالاً به اندازه دانه‌های ماسه درامدند. ابتدا موادی از قبیل آهن و نیکل انجماد یافتند، سپس عناصری که در تشکیل مواد سنگی دخالت می‌کنند، تراکم پیدا کردند

با برخورد این ذرات به یکدیگر و الحاق آنها به هم اجرام بزرگتری بوجود آمدند که در طول چند ده میلیون سال، از پیوستن و رشد آنها سیارات پدیدار شدند. فرآیندهای تراکم و رشد به همین شکلی ولی در مقایسه کوچکتر، سبب تشکیل اقمار و اجرام کوچکتر منظومه شمسی شد

در حالی که سیارات اولیه (Protoplanets) یا همان ذرات در حال تشکیل ذرات بیشتری به خود جذب می‌کردند، منظومه شمسی شفافتر می‌شد. با کنار رفتن ذرات، نور خورشید امکان یافت تا سطح سیارات جدید التشکیل را گرم کند. با بالا رفتن دمای سطحی سیارات داخلیتر از یک طرف و میدانهای گرانشی نسبتاً ضعیف آنها از طرف دیگر، باعث شد که زمین و همسایه‌های آن یعنی : عطارد، زهره و مریخ نتوانستند مقادیر قابل توجهی از مواد سبکتر سازنده ابر اولیه را نگهداری کنند. این مواد که شامل هیدروژن، هلیم، آمونیاک، متان و آب بود از سطح این سیارات داخلی تر منظومه شمسی رانده شدند

در فراسوی مریخ دمای بسیار پایین بود. در نتیجه سیارات بزرگ خارجی تر یعنی : مشتری، زحل، اورانوس و نپتون مقادیر بسیار زیادی از هیدروژن و دیگر مواد سبک ابر اولیه را جذب و نگهداری کردند. به نظر می‌رسد که تجمع این مواد گازی شکل توجیه کننده اندازه‌های نسبتاً بزرگ و چگالیهای نسبتاً پایین سیارات خارجی باشند

مدت کوتاهی پس از تشکیل زمین تجزیه عناصر رادیواکتیو و گرمای ناشی از برخورد دمای زمین را بالا برد که خود موجب ذوب بخشی درجه کم قسمتهای داخلی آن شد. ذوب این قسمتها به نوبه خود باعث ته نشینی عناصر سنگین تر، عمدتاً آهن و نیکل به مرکز زمین و شناوری مواد سبکتر تشکیل دهنده سنگها به سطح زمین شد. این جدایش مواد که شروع آن در مراحل آغازی تاریخ زمین انجام شد، هنوز هم در مقیاس بسیار کوچکتری ادامه دارد. به همین علت تفریق و جدایش شیمیایی است که قسمت داخلی زمین همگن نیست، بلکه از لایه‌ها یا کره‌هایی متشکل از موادی با خواص متفاوت و گوناگون ترکیب یافته است

نتیجه مهم دوره تفریق شیمیایی این بود که مواد گازی توانستند همانند آنچه که امروزه در طی فورانهای آتشفشانی رخ می‌دهد از درون زمین فرار کنند. بر اثر این فرآیند جوی که عمدتاً مرکب از گازهای خارج شده از درون این سیاره بوده به تدریج شکل گرفت. بر روی این سیاره با چنین اتمسفری است که حیات و آنچه که از آن می‌شناسیم آغاز شد

منشاء آتمسفر زمین

    جو زمین همواره شامل همین مخلوط نسبتاً پایداری از گازها که ما امروزه تنفس می‌کنیم نبوده است. بر عکس، مخلوط گازی که اتمسفر کنونی را تشکیل می‌دهد پس از دوره کوتاهی از تشکیل زمین در نتیجه تغییرات تدریجی یعنی در طی یک فرآیند تکاملی کند و بطئی پدیدار شد. دانشمندان عقیده دارند که جو اولیه زمین بوسیله بادهای خورشیدی ـ که شامل جریانهای عطیمی‌از ذرات صادره از خورشید بود ـ از گراگرد زمین رانده شده است. با سرد شدن زمین پوسته جامدی در سطح آن شکل گرفت و گازهای محلول در سنگهای مذاب رفته رفته آزاد شدند. این فرآیند خروج گاز (Outgassing ) نامیده می‌شود

به این ترتیب تصور می‌شود که آتمسر از گازهایی شبیه به آنچه در حین فورانهای آتشفشانی رها می‌شوند، تشکیل یافته است. ترکیبات اصلی این آتمسفر احتمالاً بخار آب، دی اکسید کربن و ازت بوده است. در حالی که سرد شدن زمین ادامه می‌یافت ابرهایی شکل گرفتند و بارانهایی سیل آسا باریدن گرفت

در آغاز آب قبل از آنکه به سطح زمین برسد و یا به محض رسیدن به آن تبخیر می‌گردید. این امر باعث تسریع روند سرد شدن سطح زمین شد. هنگامی‌که زمین بقدر کافی خنک شد، بارانهای سیل آسا حوضه‌های اقیانوسی را پر کردند. این پدیده نه تنها مقدار بخار آب موجود در هوا
را کاهش داد بلکه مقادیر بسیار زیادی از دی اکسید کربن را نیز به همراه برد

اینک ما با معمای جالبی روبرو هستیم. اگر جو اولیه زمین از خروج گازهای آتشفشانی ناشی شده باشد نمی‌توانست واجد اکسیژن آزاد باشد، زیرا در طی این فرآیند اکسیژن آزاد بوجود نمی‌آمد، بنابراین جو غنی از اکسیژن کنونی چگونه پدید آمده است ؟

دانشمندان دو منبع احتمالی را برای اکسیژن آزاد در جو پیشنهاد کرده اند. معلوم شده است که بخار آب هنگامی‌که به قسمت فوقانی جو زمین می‌رسد به اثر شعله ماوراء بنفش خورشید به هیدروژن و اکسیژن تجزیه می‌شود. هیدروژن که گاز بسیار سبکی است از جو خارج می‌شود در حالی که اتمهای سنگینتر اکسیژن باقیمانده با یکدیگر ترکیب شده و اکسیژن مولکولی (O2) را بوجود می‌آورند. تردیدی نیست که مقداری از اکسیژن آزاد جو از این طریق بوجود آمده است، اما چنین فرآیند بسیار کند و آهسته ای نمی‌تواند کاملاً درصد کنونی اکسیژن موجود در جو را
توجیه کند

عقیده بر این است که سرچشمه دوم و مهمتر اکسیژن گیاهان سبز بوده اند (و در حقیقت هنوز هم هستند). در فرآیند فتوسنتز موجودات گیاهی نور خورشید را برای تبدیل آب و دی اکسید کربن آتمسفر به مواد آلی جذب و مورد استفاده قرار می‌دهند و از این طریق اکسیژن آزاد می‌کنند. بدیهی است که این روش تولید اکیژن مستلزم وجود حیات در سطح زمین حتی قبل از زمان حضور اکسیژن آزاد در جو است

دانشمندان بر این باورند که اولین اشکال حیات احتمالاً  باکتریها، فرآیندهای متابولیک خود را بدون اکسیژن به انجام می‌رساندند. حتی امروزه نیز بسیاری از این باکتریها ناهوازی وجود دارند، سپس گیاهان سبز اولیه تکامل یافتند که به نوبه خود قسمت عمده اکسیژن آزاد را که برای اشکال عالیتر حیات لازم بود، فراهم کردند. رفته رفته مقدار اکسیژن در جو افزایش یافت، شواهدی از سنگهای پره کامبرین در دست است که نشان می‌دهد

اولین اکسیژن آزاد با مواد محلول در آب، بویژه آهن ترکیب شده سپس، این قبیل نیازهای اکسیداسیونی معدنی براورد شده مقادیر اکسیژن آزاد در جو تا حد قابل توجیهی زیاد شد. سنگواره‌ها نشان می‌دهند که با آغاز دوران دیرینه زیستی موجوداتی که نیاز به اکسیژن داشتند در دریا فراوان بودند، بنابراین تشکیل آتمسفر مستقیماً با آثار حیاتی بر روی زمین ارتباط داشته و در طول زمان ترکیب آن از یک آتمسفر فاقد اکسیژن به آتمسفری که مقدار اکسیژن آزاد در آن قابل توجیه است متحول شد

پره کامبرین

    پره کامبرین برهه عظیمی‌از زمان زمین شناسی را شامل می‌شود که خود از مراحل آغازین زمین یعنی بیش از 6/4 میلیارد سال پیش شروع و تا ابتدای دوره کامبرین یعنی 4 میلیارد سال بعد از آن به پایان می‌رسد. نظری اجمالی بر این دوره  نشان می‌دهد که پره کامبرین نماینده قسمت اعظم زمان زمین شناسی است و در واقع حدود هفت هشتم تاریخ زمان را به خود اختصاص می‌دهد

شناخت پره کامبرین

    در سرزمین وسیع قاره ای، رخنمونهای سنگهای پره کامبرین نادر و کمیابند زیرا لایه‌های جوانتر چون پوششی بر روی آنها قرار  دارند. در چنین مناطقی بیرون زدگی این سنگها به هسته کوهها به شدت فرسایش یافته، همچون کوههای راکی و قعر دره‌های عمیقی چون گراندکانیون محدود است (شکل 1-2)

معهذا در مناطق وسیعی که به آن سپر می‌گوند که سنگهای پره کامبرین گسترش زیادی دارند. این نواحی که از نظر زمین شناسی پیچیده و درهمند اکثراً از سنگها دگرگونی و تغییر شکل یافته ای تشکیل شده اند که نیم رخ آنها تحدب ملایمی‌داشته و در مقطع شبیه به سپر جنگجویان است و به همین دلیل به آنها سپر گفته اند

در هر یک از قاره‌ها یک یا چند هسته از سنگهای قدیمی‌پره کامبرین دیده می‌شود. در آمریکای شمالی مساحت سپر گرینلند مجاور خود در حدود 2/7 میلیون کیلومتر مربع است. پره کامبرین ناشناخته ترین گستره از تاریخ زمین است، در نتیجه به واحدهای زمانی متعددی که مورد پذیرش جهانی باشد تقسیم نشده است

در حقیقت تاریخ این بخش از زمان زمین شناسی، عمدتاً مشتمل بر رخدادهای پراکنده ای است که در مقایسه با تاریخ زمین شناسی زمانهای جدیدتر از خود فاقد جزئیات لازم است. یک دلیل مهم بر این حقیقت است که سپرها و دیگر بیرون زدگیهای پره کامبرین از سنگهای دگرگون شده و پیچیده ای تشکیل یافته که در بسیاری از موارد توسط توده‌های بزرگ آذرین قطع شده اند. برخی از این سنگها چندیدن بار چین خورده گسل یافته و بارها مورد نفوذ توده‌های دیگر قرار گرفته و دگرگون شده اند. هر رویدادی از این نوع رخدادهای پیشین را پیچیده و پرابهام ساخته و بدین گونه بازسازی تاریخچه پره کامبرین را مشکل کرده است

عامل دیگری که مطالعه تاریخ پره کامبرین را پیچیده می‌سازد کمبود سنگواره‌هاست. متاسفانه شواهد سنگواره ای فراوان تا ما قبل از دوران پالئوزوئیک در تاریخچه زمین شناسی ثبت نشده است. در زمان پره کامبرین حیات وجود داشته است، اما اشکال حیاتی، ساده و از نظر بدنی نرم و قابل انعطاف بوده و به همین دلیل تاریخچه سنگواره ای پره کامبرین ناقص و کم مایه است

اگر چه بسیاری از بیرون زدیگی‌های پره کامبرین با دقت بسیار و به تفصیل مطالعه شده اند. اما تطابق آنها بعلت عدم وجود سنگواره‌ها بسیار مشکل است. این مسئله نشان می‌دهد که چرا هیچگونه تقسیماتی که مورد پذیرش همگان باشد در مورد دوران پره کامبرین کامل نیست. اکنون با توسعه کاربرد و استفاده زمان سنجی رادیومتری راه حلی برای سن یابی و تطابق سنگهای پره کامبرین وجود دارد

معذالک هنوز با شناخت تاریخچه پیچیده پره کامبرین فاصله زیادی داریم. بطور خلاصه آگاهی از تاریخ پره کامبرین مشکل است، زیرا محتوای سنگواره ای ناقص و و اندک آن، تطابق و سن یابی را با اشکال مواجه کرده و سنگهای این زمان غالباً بسیار دگرگون شده و تغییر شکل یافته اند و داده‌های حاصل نیز به علت فرسایش شدید و پوشش لایه‌های جوانتر فوقانی بسیار محدود و پراکنده است

قبل از نتیجه گیری از مبحث سنگهای پره کامبرین باید از نواحی و محدوده‌های متعدد پره کامبرین سخن به میان می‌آوریم، زیرا در آنها کانسارهای مهم و باارزشی یافت می‌شود. در حقیقت، اکتشافات این کانیهای با ارزش اقتصادی است که اطلاعات لازم در درک مفاهیم زمین شناسی پره کامبرین در اختیار ما قرار داده است

در سنگهای پره کامبرین (2/1 تا 5/2 میلیارد سال قبل) منابع معدنی مهمی‌(به استثناء سوختهای سنگواره ای) وجود دارد. آهن، نیکل، طلا، نقره، مس، کروم، اورانیوم و الماس به مقادیر قابل توجهی از حوزه‌های پره کامبرین استخراج می‌شوند. در این میان می‌توان از نهشته‌های
کان سنگهای آهن نام برد. قسمت اعظم معادن آهن دنیا بصورت هماتیت (Fe2O3) در سنگهای پره کامبرین میانی دیده می‌شود

تصور می‌شود که این سنگهای رسوبی غنی از آهن در زمانی تشکیل شده اند که اکسیژن تا حدی فراوان بوده و توانسته است با آهن محلول دریاها و دریاچه‌های کم عمق واکنش حاصل کند و اکسیدآهن ته نشین شود. ولی بعدها پس از آنکه مقداری زیاد از آهن از محیط عمل خارج و رسوب کردند، تشکل این قبیل نهشته‌های غنی از آهن نقصان یافته و در نتیجه میزان اکسیژن اقیانوسها و جو زمین رو به افزایش نهاد. از آنجا که اکسیژن آزاد زمین عمدتاً بر اثر فتوسنتز حاصل شده است، لذا حضور اکسیژن فراوان و در نتیجه تشکیل نهشته‌های عظیم آهن پره کامبرین به وجود حیات در دریاها ارتباط مستقیم دارد

سنگواره‌های پره کامبرین

    تا یک سده پیش سن ابتدایی ترین سنگواره‌های شناخته شده به آغاز پره کامبرین نسبت داده می‌شود. مسئله لاینحل و مهمی‌که آن هنگام در برابر علم قرار داشت، عبارت از ظهور ناگهانی موجودات پیچیده در تاریخ زمین شناسی بود. گر چه امروزه دانش ما از زندگی پره کامبرین هنوز بسیار ناقص است اما بسیار جامعتر و گسترده تر از گذشته است. اگر چه سنگواره‌های پره کامبرین به فراوانی سنگواره‌های لایه‌های جوانتر نیستند اما گاهی اوقات یافت می‌شوند

احتمالاً عادیترین سنگواره‌های پره کامبرین ستونها یا برجستگیهای کاملاً لایه به لایه از جنس کربنات کلسیم می‌باشند. (شکل 1-3). این ساختمانها که استروماتولیت نام دارد، بقایای موجوادات حقیقی نبوده بلکه موادی هستند که توسط جلبگها رسوب یافته اند. منشاء استروماتولیتها به علت شباهت زیاد آنها به رسوبات حاصل از جلبگهای عهد حاضر و همچنین وجود قطعات پراکنده جلبکها در داخل آنها روشن و واضح است. استروماتولیتها غالباً‌ ساختمانهای نسبتاً بزرگی هستند، ولی اکثر سنگواره‌های دیگر پره کامبرین در حد میکروسکوپی و کوچکند

بقایای بسیاری از این موجودات ذره بینی به خوبی حفظ شده و با کشف انها، قدمت حیات به قبل از 1/3 میلیارد سال پیش تعیین شده است. بسیاری از این سنگواره‌های خیلی قدیمی‌در سنگهای رسوبی بنام چرت محفوظ مانده اند. این ماده معمولاً بصورت ندولها (گرهکها) یا لایه‌های نارک از آب رسوب می‌کند. از آنجا که این ماده سخت و در برابر فشردگی مقاوم است لذا محیطی بسیار مناسب برای حفظ موجودات ساده ای همچون باکتریها و جلبکها بشمار می‌آیند. اگر نمونه ای دارای چنین موجودات ذره بینی بسیار کوچک باشد، باید از سنگ مقاطع نازک میکروسکوپی تهیه شود و با میکروسکوپهای قوی دقیقاً مطالعه گردد

سنگواره‌های ذره بینی در مناطق متعددی در سراسر جهان یافت شده اند. در آفریقای جنوبی سنگهای پره کامبرین قدیمی‌به سن بیش از 1/3 میلیارد سال پیدا شده که شامل باکتریها و جلبکهای سبز – آبی هستند. در آمریکای شمالی گروه مهم و مشهوری از سنگواره‌های پره کامبرین (با سنی حدود 7/1 میلیارد سال) در چرتهای گان فلینت در ساحل شمالی دریاچه سوپریور در کانادا بدست آمده است. در اینجا نیز مانند آفریقای جنوبی باکتریها و جلبکهای سبز – آبی یافت شده اند

سنگواره‌های کشف شده در این دو ناحیه عبارت از ابتدایی ترین موجودات بنام پروکاریوتها (Prokaryotes) هستند. یاخته‌های این گونه موجودات فاقد هسته‌های مشخص بوده و بطور غیر جنسی تولید مثل می‌کنند. نمونه‌هایی از موجودات پیشرفته تر (که بعلت دارا بودن هسته به آن یوکاریوت (Eukaryotes) می‌گویند) از جمله سنگواره‌هایی هستند که در بیتراسپرینگز استرالیای شمالی کشف شده اند

در این محل بقایای جلبکهای سبز یافت شده که سن احتمالی انها یک میلیارد سال قبل است، بر خلاف پروکاریوتها، یوکاریوتها از طریق جنسی تولید مثل می‌کنند که بمعنای تبادل مواد ژنتیکی است. از آنجا که در این روش تولید مثل امکان تنوع ژنتیکی بسیار افزونتری فراهم می‌شود، لذا ممکن است از این زمان میزان تغییرات تکاملی افزایش بسیار چشمگیری یافته باشد

تاریخچه سنگواره ای جانواران از اواخر پره کامبرین آغاز شده و شامل ردپاها و حفرات مشخصی است که گمان می‌رود بوسیله جانوران کرمی‌شکل کشیده ای بوجود آمده آمده باشد. به علاوه نقوشی نیز یافت شده اند که نشان دهنده اشکال کامل جانوران است. تعداد این قبیل اشکال در مناطقی مانند استرالیای جنوبی و نیوزندلند به صدها نمونه می‌رسد. اگر چه بسیاری از جانوران پره کامبرین البته نه تمامی‌آنها دارای بدنی نرم و فاقد صدف بوده اند، اما آثار سنگواره ای موجود حاکی از آن است که در اواخر پره کامبرین گروه پیچیده ای از موجودات پریاخته وجود داشته اند. بدینسان هنگامی‌که دوره پره کامبرین آغاز می‌شد، صحنه برای ظهور موجودات پیچیده تر با قسمتهای سخت و قابل حفظ اماده و مهیا  می‌شد

 دوران دیرینه زیستی (پالئوزوئیک)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • ali mo
  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله مطالعه تطبیقیبُرقَع یا برقه (نمونه موردی استان هرمزگان،کشور افغانستان،پاکستان و امارات متحده العربیه) . با word دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله مطالعه تطبیقیبُرقَع یا برقه (نمونه موردی استان هرمزگان،کشور افغانستان،پاکستان و امارات متحده العربیه) . با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله مطالعه تطبیقیبُرقَع یا برقه (نمونه موردی استان هرمزگان،کشور افغانستان،پاکستان و امارات متحده العربیه) . با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله مطالعه تطبیقیبُرقَع یا برقه (نمونه موردی استان هرمزگان،کشور افغانستان،پاکستان و امارات متحده العربیه) . با word :

چکیده:

در این مقاله می پردازیم به تاثیرات استفاده از برقع و به ابعاد و اندازه های آن و جنس و نوع و انواع مدل های آن پرداخته می شود وبه بیان حجاب و دستورات قرانی به حجاب پرداخته شده و ارتباطات مذهب با برقع(که نمادی از فرهنگ و پوشش مناسبی برای صورت در تاثیرات به ×شدت زیاد نور خورشید)همچنین با بیان روایاتی از بزرگان به تحلیل آن پرداخته شده.

برقه در ایران شکوفا شد و بعد در پاکستان و افغانستان بعلت ارتباط کشور ایران با آنها تکثیر گردید و بعدها حضور آن را در امارات و دبی مشاهده کردیم که چگونه از آن بعنوان ابزاری در جهت معرفی زیبایی زن صورت گرفت .در صورتی که کاربرد آسایشی(پوششی برای صورت در مقابل تابش نور آفتاب) و فرهنگی بود

کلمات کلیدی:بُرقَع ، حجاب ، زن ، هویت ، قرآن

-1روش تحقیق:

بصورت میدانی-پژوهشی و با مطالعات کتابخانه ای و جمع آوری اطلاعات بصورت پژوهشی(از افراد ومسن بعبارتی قدیمی های شهر بندرعباس) و اسنادی به بررسی و واکاوی مفهومی برقع تاثیرات آن در وحله اول به ارتباطات قران و فرهنگ و برقع پرداخته شده است و در وحله دوم به بیان تاثیرات اقلیمی با کاربرد برقع بیان شده است.

-2×مقدمه

2-1×مفهوم حجاب

حجاب را از دو بعد لغوی و اصطلاحی می توان تعریف کرد که در بعد لغوی در ساده ترین تعریف حجاب به معنی پوشش و فاصله میان دو چیز معنا شده است ؛ چنان که ابن منظور می نویسد: » الحجاب :الستر ; و الحجاب اسم ما احتجب به وکل ما حال بین شیئین : حجاب ; و کل شیء منع شیئاً فقد حجبه; :« (ابن منظور ، 0222 م ،ج ( 4:63 حجاب به معنای پوشانیدن است و اسم چیزی است که پوشانیدن با آن انجام می گیرد و هرچیزی که میان دو چیز ، جدایی می اندازد، حجاب گویند و هر چیزی که مانع از چیز دیگر شود او را حجب نموده است. )«منبع:بررسی مبانی حجاب و عفاف در
×قرآن؛فرزانه نیکوبرش راد،ص.(1

2-2واژه های » پوشش « و » حجاب «

در هر زبانی، واژه های مخصوصی برای حجاب و مشتقات آن استعمال می شود؛ برای نمونه”حجاب” در زبان فارسی به معانی: در پرده کردن (حجب )، باز داشتن از در آمدن، رو گیری، عفاف، حیا، پرده، حاجز، رادع، حائل میان دو چیز، پوشاک هر آنچه خود را بدان پوشند ، روپوش، روبند، نقاب، برقع، چادر، ستر، حرز که برای دفع چش مزخم بر خود ×آویزند ; آمده است.(دهخدا،(122161401

کلمه »حجاب« هم به معنی »پوشیدن« است هم به معنی »پرده« و »حاجت« :بیشتر استعمال »حجاب« به معنی »پرده« است.این کلمه از آن جهت مفهوم »پوشش« می دهد که پرده وسیله پوشش است و شاید بتوان گفت که به حسب اصل لغت هر پوششی حجاب نیست؛ آن پوشش حجاب نامیده می شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت

×گیرد.(مطهری،:(106141

-3× مبانی حجاب در قرآن:

حجاب در کلام االله مجید در سوره های نور و احزاب به صراحت و وضوح تبیین شده است. » در این آیات شریفه حدود حجاب ، آثار و کارکردهای آن بیان گردیده است ؛ در حقیقت ، حجاب زن مسلمان به فتوای همه ی مراجع معروف تقلید در این زمان یکی از ضروریات دین است . « لزوم پوشیدگی زن براساس شش دلیل قطعی قابل اثبات است که هر یک به تنهایی برای اثبات ضرورت حجاب کافی است.( قرآن کریم به ترجمه مهدی الهی قمشه ای ،(01

-1×قرآن کریم

-0×روایات شریفه

-4×سیره ی اهل بیت علیه السلام

-3×براهین عقلی

-1فطرت و طبیعت انسانی و تاریخ

-4سیر تاریخی حجاب:

“پوشش مفهومی است که تفاوتهای زن و مرد را بیان میکند. پوشش در فلسفه وجودی زن ارزش خود را نشان میدهد. ” زیرا که خداوند زن را به خاطر آفرینش متفاوت در پرده و و پوشش قرار داده است. در ایران از همان دوران باستان تاکنون همواره برای حجاب زنان اهمیت قائل بودهاند و به اعتقاد نگارنده، در کتاب حاضر، از دوره اساطیری، در سرزمین ایران، زن پوشانیدن جسم و تن خود را در برابر مردی که با او هیچگونه پیوستگی سببی یا نسبی نداشت از بدیهیترین وظایف

در زبان پهلوی بیانکننده نوعی پوشاک برای زنان بوده است که » (chootoor)خودش میدانست. در واقع واژه »چوتور آن را میشناسیم. در کتاب حاضر، سیر تاریخی حجاب زنان در فرهنگ ایرانی از دوره باستان تا »امروزه با عنوان »چادر عصر حاضر بررسی شده است. پوشش زنان در ایران، چادر بانوان ایران در عهد هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان، چادر بانوان مسلمان ایرانی در دوره اسلامی تا عهد تیموری، در دوره صفویه، قاجاریه و پهلوی،حجاب زنان عهد قاجار از دیدگاه سیاحان و سفرنامهنویسان و; برخی از عناوین مطالب کتاب است(منبع: نگاهی بر سیر تاریخی حجاب زنان در فرهنگ ایران، سید
قاسم موسوی، ص.(4

)× شهید مطهری: کسی که زیبایی اندیشه دارد زیبایی ظاهر خود را به نمایش نمی گذارد)

4-1حجاب فیزیکی بدن:

حجاب زن شامل چادر و مقنعه که بدن و سر او را پوشش میدهد و برقع که صورت را مخفی می کند از دید همگان،حال به تحلیل برقع از ریشه بندی آن تا کاربری و فواید آن پرداخته می شود که بیان میکند برقع، تکمیل کننده حجاب اسلامی ×است پرداخته می شود.

-5ریشه کلمه:

برقع عربی شده کلمه فارسی پرده است. پرده در فارسی یعنی حجاب ، پوشش ، پنهان کردن ، سراپرده ، پرده اتاق و ;است اما در خراسان معادل چادر امروزی خانم ها و بخصوص نیم چادری یا پوششی که سر تا روی سینه زنان را می پوشاند نیز ×پرده می گفتند.

نقاب«؛ از ریشهنَقْب«» به معنای گشایش در امر است.( ابن فارس، أحمد، معجم مقائیس اللغه، ج 1، ص (3:1نُقُب.«» »× جمع نقاب است؛ مثلکُتُب و کتاب. عرب گویدغَطت:»وَجْ هَهَابِالنقَابِ).«فیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر، ج 0، ص.(:02

اولین بار یونانیان بودند که از پوششی برای صورت انتخاب گزیدند که معنی برقع را نمی رساند. بلکه پارچه ای بود که دور صورت خود میکشیدند. تا از پرتاب شن و ماسه بیابان به صورتشان در امان باشند که به ترتیب بعد از آن حضور آن را در جنوب ایران، نواحی پاکستان و افغانستان،امارات و دبی مشاهده می کنیم.

-5-1×برقع در کشور پاکستان و افغانستان:

مدلی که در کشور پاکستان و افغانستان استفاده می شود از جنس پارچه نازک بوده که باعث افزایش گذر هوا در زیر برقع شده صورت را کاملا می پوشاند. و رنگ اکثر مدل هایشان آبی(تا احساس آرامش را جلوه گر باشد) و تا حدودی هم از ×پارچه های مشکی استفاده می کردند. این مدل حجاب هنوز در کشور افغانستان تولید میشود.

تصویر شماره :نوع و مدل پوشش حجاب زنان افغان(منبع:اینترنت)

-5-2 برقع در ایران

برقع در ایران تا دوره قاجار استفاده می شد و بعد از این دوره به علت سیاست کشف حجاب رضاشاهدیگر از برقع استفاده و (Borke) نشد.بعد از خلع رضاشاه فقط مردم استان هرمزگان از برقع استفاده می کنند که در بندرعباس و توابع انبُرکه

(Batoole) در مناطقی از بندر لنگهبَتوُله می گویند.( بررسی و تحلیل دیوارنگاری در دوره قاجار، علی اکبر شریفی،ص(3

کسی زمان شروع پوشش برقع را در جنوب ایران نمی داند. موردی است که نیاز به تحقیق دارد. ولی در زمان هجوم پرتقالی ها و سپس انگلیسی ها به جنوب، زنان خطه جنوب، به ویژه خطه هرمزگان و جزایر آن، از این پوشش علاوه بر حجاب خود به عنوان حصن و حصار خویش در مقابل مهاجمان و استعمارگران چشم آبی استفاده کردند و در حین مبارزه با استعمارگران که خانه به خانه، هم دوش مردان خود بودند، حسرت یک نگاه را درون چشم ها و نفس های متجاوز گذاشته و برقع را به عنوان یک پوشش و یک ارزش در لباس خود و در فرهنگ خود حفظ کردند. در گذشته حتی در جوامع شهری وقتی دختری به سن 12 یا 14 سالگی میرسید برکه میبست زیرا معتقد بودند که دختر به سن بلوغ پا نهاده ( زن شده ) و باید صورت خود را از مردان غریبه بپوشاند.

پوشش برقع حتی از زمان پرتقالی ها به دو جهت:-1محافظت از صورت از دید همگان که هدف اصلی حجاب بوده-0 محافظت صورت از نور زننده خورشید. این نوع نقاب که در مدل های بسیار متفاوت وجود دارد و کل صورت را می پوشاند ×و فقط جایگاه دید چشم ها خالی می ماند.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • ali mo
  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله در مورد تجارت الکترونیک با word دارای 121 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله در مورد تجارت الکترونیک با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله در مورد تجارت الکترونیک با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله در مورد تجارت الکترونیک با word :

تجارت الکترونیک

فصل اول : تجارت الکترونیک چیست وچه مزایایی دارد.
فهرست عناوین:
مقدمه تاریخچه
مقدمه

مبادله الکترونیکی داده ها
فوائد مبادله داده ها
اجرای مبادله داده ها
انجام تدارکات از طریق اینترنت
مزایای تجارت الکترونیک از دیدگاه دولت
مزایای تجارت الکترونیک از دیدگاه فروشندگان
مد فرایند تجارت الکترونیک
گردش کار در تجارت
تاثیر تجارت الکترونیک بر فرایند تولید ومدیریت تولید
دیدگاه دانشمندان از تجارت

چهارچوب های تجارت

فصل دوم: امنیت وپرداخت
کارت اعتباری
امنیت شبکه
خرید زیرکانه با کارت اعتباری
روشهای دیگر پرداخت
معاملات امن اینترنتی
خواص معاملات امن اینترنتی
گامهای اصلی برای تبدیل به فروشنده اینترنتی
چالشهای پول نقد الکترونیکی
نتیجه گیری
فصل سوم:قانونی بودن
قانونی بودن تجارت الکترونیک
توافقات تجارت الکترونیک
حقوق بین المللی در تجارت الکترونیک
قرارداد
سندها در تجارت الکترونیک
6-قوانین در تجارت الکترونیک

نتیجه گیری
فصل چهارم :اینترنت وتجارت الکترونیک

تاریخچه تجارت الکترونیک واینترنت
سطوح تماس با اینترنت
دلایل بهره برداری از اینترنت در تجارت الکترونیک
طراحی پادگاه تجاری
ده فرمان برای طراحی سایتی که مشتری را فراری می دهد
بازاریابی
انواع تکنولوژی تجارت الکترونیک
چرخه ژنریک تجارت
نتیجه گیری

نموده هزینه ها منابع و بهترین روشهای بکارگیری تکنولوژی اطلاعات را به منظور تسهیل تجارت آزمایش می کند.
اکنون توضیحاتی در مورد تجارت الکترونیک پرداخته، که یکی ویژگیهای مهم تجارت الکترونیک روان ساختن روشهای فعالیت و کاهش هزینه عملیات بازرگانی است. در تجارت بین المللی و الکترونیک دسترس آسان ومطمئن به اطلاعات وبرقراری ارتباط سریع با بازارها اهمیت و حساسیت خاصی دارد. با بهره برداری از تجارت الکترونیکی اطلاعات، هزینه تهیه اطلاعات و پردازش و کاربرد اطلاعات کاهش می یابد فاصله جغرافیایی و زمانی بازارها از میان می رود. امروزه با توسعه فزاینده فن آوری اطلاعات تجارت الکترونیکی به صورت یکی ازارهای محوری فعالیتهای بازرگانی در آمده است.
در طی 5 سال گذشته استفاده از تجارت الکترونیکی سالانه 35% درصد رشد داشته است و در چنین فضایی کشورهای در حال توسعه ناگزیرند از روشهای سنتی کناره گیری کرده و به روشهای جدیدمبادله روی آورند.

تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک عبارت است از مبادله اطلاعات تجاری بدون استفاده ازکاغذ است که در آن نوآوریها مانند مبادله الکترونیکی داده ها- پست الکت

رونیک وسایر فن آوریهای مبتنی بر شبکه به کاربرده می شود. تجارت الکترونیکنه تنها عملیاتی را که در انجام معاملات به طور دستی و با استفاده از کاغذ صورت میگیرد به حالت خود کار در می آورد. بلکه سازمان ها را یاری می کند که به یک محیط کاملا الکترونیک قدم بردارند و شیوه های کار خود را تغییر دهند.

در ظرف چند سال اخیر سازمانهای استفاده از تجارت الکترونیک را از اینترنت شروع کرده اند. اینترنت از لحاظ دیگری موجب پیشرفت تجارت الکترونیک شده است. استانداردهای تجارت الکترونیک هم اکنون در حال توسعه است.

مبادله الکترونیکی داده ها
از مبادله الکترونیکی داده ها می توان برای مخابره الکترونیکی واسناد مانند سفارشات خرید- فاکتور- اعلامیه حمل تایید وصول کالا و سایر مکاتبات استاندارد بازرگانی بین طرفین تجاری استفاده نمود.
مبادله الکترونیکی داده ها شیوه ای است که معاملات وپیامهای کاغذی می نماید اما این امر به مراتب یک جایگزین ساده است.
مبادله الکترونیکی ابزاری است که روش انجام کارها را تازه به فرایندهای درون سازمانی راامکان پذیر می سازد به نحوی که این فرایندها و فعالیتها مورد بررسی –بازنگری و طراحی مجدد قرار گیرد و درچارچوب روشهایی که تحت عنوان بازسازی شیوه های کاری، شناخته شده اند.بازسازی و نوآفرینی شوند هنگامیکه که داده ها وارد سیستم رایانه ای خریدار شده و به صورت الکترونیکی ارسال می شود عین همان داده ها بدون نیاز به کلید زدن یا ورودمجدد، وارد رایانه فروشنده نیز می گردد. این فرایند را معمولا مبادله الکترونیکی داده ها به صورت کاربرد به کاربرد می نامند.
مبادله الکترونیکی داده ها را میتوان با برنامه های کاربردی کاملا تلفیق نمود این فرایند جریان سیستم داده ها بین طرفهای بازرگانی و همچنین کاربرد داده ها جهت مقاصد درون سازمانی در هر یک از طرفهای تجاری را میسر می کند در ارتباطات تجاری سنتی که بر پایه کاغذ قرار داد.
وارد نمودن مکرر یک رشته اطلاعات یکسان و واحد موجب بروز مشکلاتی می گردد ولی با استفاده از مبادله الکترونیکی این مشکلات به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. مشکلات بر پایه کاغذ عبارتند از:
1-صرف زمان بیشتر
2-دقت کمتر
3-هزینه بالای نیروی انسانی
4-افزایش ضریب اطمینان
در تجارت الکترونیک برای اسناد تجاری مانند استعلام قیمت، سفارش خرید، اصلاحیه سفارش خرید ،بارنامه ، فاکتور ومدارک نظیر آنها قالبهای پیام الکترونیکی تهیه شده است. این مجموعه های الکترونیکی رایانه واقع در یک سازمان، سازمان را تا در می سازد که بدون تهیه و اسناد مدارک کاغذی با رایانه واقع در یک سازمان دیگر ارتباط

برقرار نماید. بنابراین تلاشهای که به وسیله انسان برای خواندن طبقه بندی وحمل فیزیکی اینگونه اسناد صرف می گردد حذف شود.

فوائد مبادله الکترونیکی
1-تاخیر ناشی از تهیه مدارک از بین می رود.
2-از آنجا که داده ها به دفعات وارد سیستم نمی شود امکان بروز اشتباه کاهش می یابد.
3-زمان لازم برای ورود مجدد داده ها در سیستم صرفه جویی می شود.
4-چون اطلاعات در مراحل مختلف فرایند مکرر وارد سیستم نمی شود هزینه نیروی کار را میتوان کاهش داد.

5-در نتیجه کاهش تاخیرهای زمانی جریان اطلاعات ازروانی و اطمینان بیشتری برخوردار می شود.
مزیت دیگر مبادله الکترونیکی آن است که وصول پ

محور مبادله الکترونیکی داده ها
مفهوم محوری مبادله الکترونیکی داده ها آن است که اطلاعات به صورت الکترونیکی و به شکل قابل پردازش توسط ماشین انتقال می یابد بدین معنی که پیام بلافاصله و عاری از دخالت یا تفسیر انسان و یا لزوم ورود مجدد به سیستم به وسیله رایانه پردازش می شود بنابراین در مواردی که هر یک از ویژگیهای زیر وجود داشته باشد مبادله الکترونیکی داده ها ابزار مناسبی است.
1-حجم زیادی از عملیات استاندارد تکراری
2-حیطه عملیاتی بسیار محدود
3-رقابت شدید که نیازمند بهبود قابل ملاحظه در بهره وری است
4-محدودیتهای زمان عملیاتی

اجزای مبادله الکترونیکی
سه جزء اصلی در ارسال و دریافت پیامهای مبادله الکترونیکی داده ها عبارتند از:
1-استانداردهای مبادله الکترونیکی داده ها
2-نرم افزار مبادله الکترونیکی داده ها
3-شبکه های طرف ثالث جهت برقراری ارتباط

1-استانداردهای مبادله الکترونیکی داده ها
تبادل اسناد تجاری به شکل پیش ساخته ومورد توافق مشترک ایجاب می نمود که استانداردهایی برای این منظور تدوین شود استانداردهای مبادله الکترونیکی اساسا استاندارد داده ای هستند، زیرا ترکیب و مفهوم داده های مورد مبادله را تعیین می کنند. سازمان استاندارد بین المللی مسئولیت تدوین قواعد و ترکیب وفرهنگنامه داده ها را بر عهده دارد. کمیسیون اقتصادی سازمان ملل نهاد دیگری است که با کاربرد ترویج و استاندارد نمودن پیامهای الکترونیکی داده سرو کار دارد.

2-نرم افزار الکترونیکی

نرم افزار مبادله الکترونیکی داده ها متشکل ازدستورات رایانه ای است که اطلاعات را از قالب پیش ساخته و مخصوص شرکت به قالب پیش ساخته مبادله الکترونیکی برگردان نموده و سپس پیام را ارسال می کند.بنابراین نقش عمده نرم افزار مبادله الکترونیکی داده ها تبدیل و قالب بندی داده ها وارتباط پیامی یا پیام رسانی است.

3-شبکه های طرف قرارداد

یکی از شبکه های طرف قرارداد در مبادله الکترونیکی شبکه ارزش افزوده می باشد. این شبکه عبارت از یک شبکه مخابراتی راه دور است که عمدتا برای انتقال داده ها طراحی شده و داده ها و اطلاعات را به نحوی پردازش می کند به این ترتیب شبکه مذبور خدماتی را ارائه می دهد که فراتر از انتقال ساده اطلاعات است.

اینترنت

اینترنت یک شبکه بین المللی متشکل از شبکه ها و یک بزرگراه جهانی اطلاعات است. اینترنت همچنین منابع اطلاعات موجود در عرضه کنندگان سرویس های بی شمار در اختیار کاربران می گذارد روند گسترش اینترنت غیرقابل اجتناب به نظر می رسد اینترنت به صورت نیرویی در خواهد آمد که با هزینه نسبتا ارزان مبادلات تجارت الکترونیک را منتقل نماید امروزه تعداد فزاینده ازسازمانهای بازرگانی به اینترنت متصل می شوند.

تجارت الکترونیک از طریق اینترنت

تجارت الکترونیک با استفاده ازاینترنت از دو طریق انجام می شود:
نخست اجرای مبادله الکترونیکی داده ها به شکل کنونی آن ازطریق اینترنت است. به این معنی که اینترنت به عنوان یک شبکه ارزان به جای شبکه های گران برای ارتباات بازرگانی مورد استفاده قادر می گیرد.
و دیگری (وب) جهانی است یا بازاری است که کالا ها ، اطلاعات و خدمات را برای فروش عرضه می نماید و خریداران میتوانند به وسیله مدورگرها این بازارها مشاهده کنند و درآن خرید کنند. در ابتدای کار (وب) به عنوان وسیله ای جهت توزیع اطلاعات به عموم طراحی شده بود ودر اهداف خود واقعا موفق بوده است.
وب واینترنت در واقع در پذیرفته شدن تجارت الکترونیکی نقش موثری داشته اند گر چه ارزش کالاها وخدماتی که از طریق رسانه های الکترونیکی معامله می شوند بسیار اندک است ولی طبق پیش بینی های به عمل آمده بزودی افزایش قابل ملاحظه ای خواهد داشت تجارت الکترونیک نحوه انجام کسب وکار را دگرگون کرده است با وجود اینکه بازرگانی از طریق اینترنت امروزه هنوز بخش محدودی از تجارت الکترونیک است اما در همین حد نیز نشان دهنده امکانات بازرگانی قابل توجهی است که دراین شبکه وجود دارد.
بیشتر شرکتها جهت فروش کالاها و خدمات از وب استفاده می کنند مثلا شرکت قهوه ها واین از طریق صفحه خانگی خود در وب قهوه می فروشد ودر این کرا نیز موفق

بوده است. شرکتهایی نظیر کداک –راگو-ولو و شرکت آتلانتا چیلی برای فروش تولیدات خود نیز از وب استفاده کرده اند.
شبکه خرید اینترنت یکی از بزرگترین بازارهای خرده فروش را اداره می کنند که در آن 2000 کالا معروف از 600 شرکت فروشنده مستقیما به اعضا فروخته می شود. این مثال نشان دهنده ی علاقمندی رو به افزایش فروشندگان نسبت به بازرگانی روی این

ترنت است با

زرگانی اینترنت اینک ابزاری است که در اختیار ما قرار گرفته است و شیوه هاینترنت دارای مشکلاتی است که عمدتا به مساله امنیت معاملات مربوط می شود چندین شرکت که در رشته های فن آوری تخصص دارند این مشکلات را بررسی می نمایند.

مثل: شرکت کامرس نت
عامل کلیدی در تجارت الکترونیک تامین ایمنی مبادلات است باز بودن اینترن

ت که مهمترین نقطه قوت این شبکه است از لحاظ ایمنی و در مقایسه با شبکه های ارزش افزوده بزرگترین نقطه ضعف آن است. بنابراین چنانچه ایمنی لازم برا ی حفاظت ا

ز منابع مشتریان فراهم نکرده چه بسا ممکن است مردم در مسیر استفاده از شاهراهاهی اطلاعاتی متحمل ضررهای مالی شوند موارد زیر از جمله مسائل ایمنی است که سازمان های مختلف در تلاش اند راه حل مناسبی بر آن پیدا کنند از جمله:
1-اعتبار واصالت طرفهای تجاری در انجام معامله
2-تمامیت پیام های ارسالی و دریافتی توسط طرفهای تجاری
3-محرمانه وباقی ماندن پیامها
4-عدم انکار اصل پیام به این معنی که فرستنده نتواند تهیه و ارسال پیام را انکار کند.
5-محدود ساختن دسترسی تنها به کاربرهای مجاز

زیر ساختار فنی انجام تدارکات دولت ها
دولتها به منظور برقراری تماس با فروشندگان ازشبکه های ارزش افزوده بازرگانی استفاده می کنند. شبکه های ارزش افزوده حامل اطلاعات تدارکات است.
ساختار فنی تجارت الکترونیک بر پایه اصول رفتار واحد با صنایع، سیستمهای باز مبتنی بر استانداردها، کاربرد بهترین شیوه های تجاری ایمنی، چرخش اطلاعات ومهمترین ملاحظات مربوط به هزینه های عملیاتی را استوار می کند.

انجام تدارکات از طریق تجارت الکترونیک
انجام خرید از طریق تجارت الکترونیک فرصتی است که با استفاده از آن می تواند فرایندها و سیستمهای تدارکات را دوباره طراحی ،تدوین بازسازی کرد. تنوع معاملات تدارکاتی ومالی با باجه فروشندگان به تحقیق حداکثر مزایای تجارت الکترونیک کمک می ک

ند.
تجارت الکترونیک فرصتهای تازه ای برای شرکتهای کوچک ایجاد می کند و دسترسی به آنان به مجموعه منافذهای دولتی را امکان پذیر می سازد. چارچوب نیازهز تدارکات وسیستم های مالی.
2-زیر ساختار استاندارد شده مبادله الکترونیکی داده ها.
3-سیستم های کاربردی فروشنده که در واقع قرینه سیستمهای تدارکاتی ومالی سازمان خرید کننده است.
4-فروشندگان پیشنهاد را تهیه می کنند.
5-سیستم تدارکاتی خریدار سفارش معامله را تهیه می کند.
حال به بررسی مزایای تجارت الکترونیک از دیدگاه (دولت –فروشندگان ) می پردازیم.

مزایای تجارت الکترونیک از دیدگاه دولت
1-افزایش بهره وری خریدار
2-اجرای کامل تجارت الکترونیک تعداد دفعاتی را که اطلاعات وارد بایگانی میشود کاهش می دهد.
3-زمان لازم برای جابجا کردن کاغذها، پرکردن فرمها وتهیه، فتوکپی کاهش می یابد.
4-کاهش هزینه معاملات
5-قیمت مناسب
6-بهبود اطلاعات مدیریتی
7-بهبود کنترل موجودی
8-اجرای روش راس موعد وتولید به موقع jit در انبار داری
9-در دسترس بودن قراردادهای دولتی

مزایای تجارت الکترونیک از دیدگاه فروشندگان
1-افزایش کارایی عملیاتی
2-بهبود در فرایند پرداخت
3-کاهش در هزینه های سیستم
4-حذف فاکتور
5-افزایش فرصت شرکت در معاملات دولتی برای شرکتهای کوچک

صرفه جویی هایی که بر اثر اعمال تجارت الکترونیک در وزارتخان

ه حاصل می شود عبارتند از:
1-صرفه جویی در بارنامه
2-حذف فرم های اضافی
3-حذف سفارشهای کاغذ دار
4-کاهش هزینه بازدهی وپردازش
تجارت الکترونیک به طور عام ومبادله الکترونیکی داده ها و به طور خاص به عنوان ابزاری برای تغییر در شیوه های عملیاتی سازما نها طراحی شده اند در این فرایند حذف معاملات کاغذی مطرح نیست بلکه همچنین ایجاد تحول در نحوه الکترنیکی داده ها نیز مورد نر می باشد و این خود موجب بازسازی می شود. در حقیقت بالاترین سطح بهره وری وکارایی زمانی حاصل می شود که این فن آوری پس از بررسی کامل و تجزیه و تحلیل فرایندهای درون سازمانی پیاده شود و پس از برقراری آن نیز فراینده به طور مداوم مورد بازنگری و بازسازی قرار می گیرد.
برای ایجاد یک مدل فرایند تجارت الکترونیک راه های مختلفی وجود دارد. طبق نظریه راجر کلارک یکی از این مدل های مدلی است که بر پایه پنج مرحله متداول در معاملات عادی قرار دارد.د راین قسمت از مراحل پنج گانه که راجر کلارک مدنظر دارد. بحث می کنیم. مراحل پنج گانه عبارتند از:
1-مرحله پیش از قرارداد: این مرحله مربوط به جمع آوری اطلاعات در مورد کالاها یا خدماتی است که خرید یا فروش آنها مورد نظر باشد.
2- مرحله قرارداد: در این مرحله یک رابطه رسمی بین خریدار وفروشنده بوجود می آید وشرایط حاکم برقرارداد مشخص می شود.
3-مرحله سفارش وپشتیبانی :در این مرحله سفارش خرید داده و پردازش می شود کالاها یا خدمات حمل یا ارائه می شود و امور پس از تحویل مانند بازرسی وقبول موضوع قرارداد انجام می شود.
4-مرحله تسویه حساب: در این مرحله تهیه فاکتور، صدور دستور پرداخت، اعلامیه حواله صورت می گیرد.
5-مرحله پس از پردازش:این مرحله شامل جمع آوری و گزارش اطلاعات مدیریتی –انبار داری و تجزیه و تحلیل نتایج آماری است.

گردش کار و تجارت الکترونیک
هدف از بکارگیری شیوه های تجارت الکترونیک ایجاد سازمان های الکترونیکی است. گرچه این روش ها معاملات، بدون استفاده از کاغذ را میان بخشهای تجاری رواج می دهد. لیکن غالبا کارهای کاغذی درون یک سازمان یعنی نامه ها، درخواستهای خرید و فرم

ها نادیده گرفته می شود. با توجه به این امر مقصود از خود کارکردن گردش کار، حذف کاغذ در داخل سازمان می باشد بر این اساس فن آوری گردش کار باید به نحو مناسبی با تجارت الکترونیک تلفیق شود تا راه حل جامعی برای ایجاد یک محیط تجاری بدون کاغذ فراهم گردد. تمرکز و تاکید این دو فن آوری بر روان ساختن فرایندهای تجاری یعنی طراحی مجدد آنان

از طریق روشهای کاری قرارداد.مطالعات نشان داده است که اجرای سیستمهای گردش کار ممکن است پذیرش سیستمهای تجارت الکترونیک را آسان تر سازد.
در بعضی از زمینه ها که در آنها سیستمهای گردش کار با سیستم تجارت الکرونیک با موفقیت تلفیق شده است. عبارتند از:
1-تدارکات 2-تهیه صورت حساب 3-امورپشتیبانی
4-فروش 5-سفارش

امیدوار است روند ادغام سیستمهای داخلی گردش کار با سیستمهای خارجی تجارت الکترونیک به علت کوچک تر شدن شرکتها و افزایش کارایی آنان جنبه عمومی پیدا کند.در بعضی از موارد طرفهای تجاری، استفاده ازمبادله الکترونیکی داده ها را به سازمان تحمیل می کنند چنین سازمان هایی باید لزوما فرایندهای داخلی خود را بازسازی کند و در صورت امکان ف

ن آوری گردش کار را با تجارت الکترونیک که در حیطه سازمانی آنها اجرا می شود. گردش کار را می توان با تجارت الکترونیک ادغام کرد. چرا که معامله بازرگای خود نوعی خاصی از گردش کار است.

تاثیر تجارت الکترونیک بر فرایند تولید و مدیریت تولید
با انقلاب اطلاعاتی در اواخر قرن بیستم شاهد تغییرات عظیمی در حجم. نوع، سرعت وخلاصه فعالیتها بویژه در جوامع پیشرفته صنعتی و در کلیه زمینه ها اعم از علمی-فرهنگی –صنعتی وکشاورزی وغیره هستیم قبل از هر چیز لازم است که بگوییم بسیاری از کاربردهای یک اختراع یا یک صنعت جدید بعد از ایجاد آن روشن میشود. ممکن است در آینده با فراگیر شدن این تکنولوژی کاربردهای بیشتری برای آن پیدا شود تجارت الکترونیک نوع جدیدی از ارتباط اطلاعاتی است که چنانچه با دید مدیریتی و به طور صحیح به آن نگریسته شود می توانیم یک ابزار بلکه یک تحول باشد که چهره یک بنگاه را عوض کند این موضوع شامل مدیریت تولید می شود.
نتیجه کار یک مدیر تولید با تولید کالاهای دارای کیفیت مورد نظر در زمان مورد نظر و با حداقل هزینه مشخص می شود. در این راستا مدیر باید بتواند برنامه ریزی صحیح برای تولید داشته باشد. برای یک برنامه ریزی صحیح شرط اول داشتن اطلاعات بدون اشتباه است.مدیر تولید در کار برنامه ریزی تولید با دو دسته موضوع مواجه است.

1-موضوع هایی هستند که به داخل محل تولید مرتبط می شوندتر برای سهولت ارتباط باشد. در ارتباطات تجاری سنتی که بر پایه کاغذ قرار دارند وارد کردن مکرر یک رشته اطلاعات یکسان وواحد موجب بروز مشکلاتی می گردد. ولی با مبادله الکترونیکی این مشکل کاهش می یابد. یک مدیر تولید نیاز دارد که بتواند برای مواد اولیه وقطعات مورد نیاز تولید برنامه صحیحی داشته باشد ممکن است نبود یک قطعه کم ارزش کل خط تولید را به مخاطره اندازد. چه بسا خط تولید به سبب ماندن ماده اولیه در گمرک و یا تعلل تولید کننده مدتها متوقف بماند تجارت الکترونیک مدیر تولید ومدیر تدارکات را قادر می سازد که با فروشندگان قطعات مواد اولیه و سازمان های دیگر ارتباط صحیح برقرار کنند. و از این راه داده های جامعی در اختیار داشته باشند و از طرف دیگر نیاز بازار وتقاضای خرید نیز بدون کوچکترین وقفه ای به مدیریت فروش می رسد و از آنجا نیز پس از انجام معامله به صورت الکترونیکی سریعا و بدون هیچ گونه اتلاف زمانی به مدیر تولید می رسد لذا مدیر تولید و مدیر برنامه ریزی کلیه اطلاعات محیط بیرونی را اختیار می کند. و همچنین می توانند ارتباطی روان با آن محیط برقرار سازند. به این صورت قسمت عمده ای از مشکلات حل خواهد شد.
نکته دیگری که حائز اهمیت است روش های نوین در برقراری ارتباط است که قبلا به هیچ عنوان امکان تصور آنها نمی رفت به کمک تجارت الکترونیک یک مدیر تولید اطلاعات مورد نیاز خود به صورت آنان (ONLINE) در اختیار خواهد داشت و در نتیجه میتواند راجع به تعیین استراتژی تولید برای آینده و اصولا نحوه های جدید تولید و ویژگیهای که میتوان به محصول در سطح بین المللی قدرت رقابت داشته باشد باید:
1-روی بهره وری به اندازه کافی کار شده باشد.
2-برای کاهش هزینه ها بستر سازی شود.

3-منابع ومواد اولیه در زمان مورد نظر در دسترس باشد.
4-کیفیت محصول با استانداردها وخواسته های بین المللی مطابقت داشته باشد.
برای این منظور داشتن یک چرخه اطلاعاتی صحیح وبا استفاده از رایانه وتجارت الکترونیکی الزامی است چنین سیستم گردش اطلاعاتی که بر مبنای تجارت اطلاعات پ
1-کاهش اشتباهات وافزایش صحت ودقت داده های دریافتی و ارسالی
2-افزایش سرعت انتقال داده ها
3-برنامه ریزی تدارکات ومباحث کنترل موجودی
برنامه ریزی تدارکات ومباحث کنترل موجودی کاملا بستگی به توان تولیدکنندگان مواد اولیه، فاصله زمانی بین تصمیم ما برای خرید تا حصول توافق با فروشنده ها (ی

ا تولید کنندگان) و فاصله زمانی بین زمانی توافق و دریافت کالا دارد. این همان موضوعی که درتجارت الکترونیک وجود دارد.
4-کاهش میزان موجودی انبار:
تجارت الکترونیک باعث کوتاه شدن زمان مورد نیاز بین سفارش تا

تحویل کالا می گردد لذا دیگر نیازی به نگهداری موجودی مواد اولیه برای مدت طولانی وجود نخواهد داشت. این کاهش موجودی مواد اولیه باعث آزاد شدن حجم عظیمی از سرمایه خواهد شد.
5-برنامه ریزی تولید به طور کارآمدتر
دو عامل قبلی خود باعث خواهد شد که کار برنامه ریزی تولید به میزان قابل ملاحظه ای ساده تر کرد. با افزایش سرعت دریافت اطلاعات امکان برنامه ریزی تولید بر مبنای سفارشات یا نیاز بازار امکان پذیر باشد.
6-کاهش زمان تحویل کالا
امروزه بسیاری از شرکتها فاصله زمانی میان سفارش تا تحویل خود را میزان ملاحظه ای با استفاده از تجارت الکترونیک کاهش داده اند به عنوان مثال شرکت آرج.رینولدر توانسته است فاصله زمانی میان سفارش تا تحویل خود را از 5 هفته به 3 روز کاهش دهد بسیاری دارای دو نوع زمان تحویل یا با روش الکترونیک را با روش سنتی اند برای روشهای غیر از روش تجارت الکترونیک به مراتب بیشتر است.
7-کاهش قیمت تمام شده
کاهش زمان تحویل کالا، برنامه ریزی تولید به طور ساده تر و کارآمد تر وقابل اطمینان تر،عدم ایجاد مشکلات ناشی از کمبود یا نبود مواد اولیه یا قطعات، کاهش میزان موجودی انبار مواد اولیه و محصول، افزایش سرعت انتقال داده ها، کاهش اشتباهات و افزایش صحت ودقت داده عدم دخالت انسان در ورود داده ها و کم شدن میزان مصرف کاغذ موجب کاهش هزینه های تمام شده می گردد که این موضوع موجب افزایش شرکتها برای رقابت خواهد شد.

8-نیل به سمت تولید به موقع
اگر بخواهیم مجموعه کاربردهای فوق را حمع بندی کنیم ملاحظه می شود که مجموعه فوق عوامل مختلفی هستند که یا از پیش از پیاده سازی تولید به موقع و یا نتایج آن خواهند بود. برای تبدیل سیستم تولید به سیستم تولید به موقع هیچ راهی جزء پیاده سازی تجارت الکترونیک در موسسه نخواهیم داشت. در واقع هیچ موسسه ای نمی توانند سیستم

تولید خود را به تولید به موقع تولید کند. بلکه ابتدا باید یک سریلکترونیکی اسناد اجرا گردد. با اجرای مبادله الکترونیکی داده ها امکان تولید به موقع به وجود خواهد آمد. یکی از اهداف نهایی پیاده سازی یک سیستم صحیح تجارت الکترونیک همان ا نیل به سمت تولیدی است که موجودی انبار آن صفر باشد وانبار محصولات نیز نداشته باشد وبتواند سفارشات ر
اینکه ما با چه استراتژی تولید خواهیم کرد بستگی به این دارد  چه حد می توانیم در محصولات خود تغییرات به وجود اوریم. اینکه ما تا چه اندازه سریع می توانیم در تولیداتمان تغییر ایجاد نماییم بستگی به امکانات مادر دست یابی به قطعات ومواد اولیه جدید ومسائل داخلی تولیدی ما دارد. مسلح شدن به تجارت الکترونیک با تغییرات شگرفی در موسس

ه ایجاد خواهد کرد که در تعیین استراتژی تولیدموثر است.

تعاریف تجارت الکترونیک از دیدگاه دانشمندان

1-تعریف لینچ ولیند کوئیست: تجارت الکترونیک به معنای مبادله محصولات وخدمات در مقابل پول با استفاده از توانایی اینترنت.
2-کالا کوتا و وینسون دو پژوهشگر مشهور تجارت الکترونیک را بدین صورت تعریف می کنند. تجارت الکترونیک واژه ای است معادل، برای خرید وفروش محصولات، ارائه خدمات واطلاعات به وسیله زیر ساختارهای شبکه ای.

تعریف گروه کاری فناوری از تجارت الکترونیک
گروه کاری فناوری یک تعریف از کاربرد تجارت الکترونیک را ارائه میدهد. تجارت الکترونیک ارتباطات، مدیریت داده ها و خدمات ایمنی را یکپارچه می سازد تا کاربران تجاری در سازمان های گوناگون بتوانند به صورت خودکاراطلاعات را مبادله نمایند.
3-ولادیمیز زواس نیز بیان می کند که تجارت الکترونیک به معنی سهیم شدن در اطلاعات، حفظ ارتباطات تجاری و هدایت مبادلات بازرگانی به وسیله شبکه های ارتباطی.
علیرضا یسمعویی نیز تجارت الکترونیک را به این صورت تعریف می کند:
تجارت الکترونیک به معنی اطلاع رسانی –تبلیغات وخرید وفروش کالاها وخدمات و برقراری روابط تجاری از طریق سیستم های مخابراتی و ابزارهای پردازش داده ها است.
نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که موضوع تجارت الکترونیک بیشتر هدف ،شناخت الگوهای جدید تجارت وارتباطات موجود در محیط الکترونیکی است همچنین باید توجه داشت تجارت الکترونیک مجموعه ای از فناوریهای مخابراتی-پردازش و ذخیره داده ها در ارتباط با بازارها، سازمانها –مشتریان- واسطه ها و سیستم های پرداخت الکترونیکی.

چارچوب های نظری تجارت الکترونیک
چارچوب تجارت الکترونیک از سه سطح عادی تشکیل می شود.
1-زیر ساختار:سخت افزارها-نرم افزارها پایگاه های داده ها و ارتباطی را شامل می شود که

برای انجام وظیفه در قالب خدمات www بر روی اینترنت یا پشتیبانی و سایر اشکال پیام گذاری و پیام گیری روی اینترنت با سایر شبکه های ارزش افزوده بکار می روند.
2-خدمات:پیام گذاری و پیام گیری ودامنه گسترده ای از خدمات که توانایی پیدا کردن و ارائه اطلاعات در صورت نیاز در قالب تجاری آن را فراهم می آورند و شامل جستجو برای شرکای ت

جاری بالقوه وهمچنین مذاکره وتوافق در مورد مبادلات تجاری هستند.
3-محصولات وساختارهای تجارت الکترونیک:
پیش بینی وتدارک مستقیم کالاها و خدمات تجاری وابسته به اطلاعات برای مشتریان و شرکای تجاری وهمکاری و سهیم شدن در اطلاعات داخل وخارج سازمان و سازماندهی محیط بازار

ی الکترونیکی و زنجیره تهیه و پشتیبانی را شامل می شود.

در این چارچوب تجارت الکترونیک ونتایج حاصل از آن سه زمینه را پوشش می دهد.
1-امور بازرگانی با گرایش به مصرف کننده نهایی
2-تجارت میان شرکتها با فعالیتهای بازرگانی عمده
3-امور تجاری درون سازمان
مهمترین وبازارگراترین عملی تجارت الکترونیک بخش مصرف کننده گرایی آن است. این کاربرد ها شامل خرید از راه دور، عملیات بانکی و… را شامل می شود.
در بخش امور تجاری وفعالیتهای میان تهیه کنندگان مواد اولیه و مصرف کنندگان .‌ارتباطی بوسیله اینترنت یا پشتیبانی برقرار می شود.
بهترین گروه کاربردها تجارت الکترونیک هستند. سریع رشد ترین زمینه در این سطح از تجارت الکترونیک همکاری و سهیم شدن در اطلاعات به وسیله اینترانتها است. شبکه های اینترنت از گشایش پایگاهای داده ای در داخل شرکت، نشر و گسترش اطلاعات در غالب صفحه های وب وهمکاری گروه رایانه و مستقل از موقعیت جغرافیایی در محدوده مرزهای اطلاعاتی شرکت را پشتیبانی می کنند.

کارت اعتباری و تجارت الکترونیک
فصل دوم: امنیت و پرداختها:
آنچه را که شما در این فصل می خوانید انواع وسایل پرداختها در تجارت الکترونیکی است که عبارتند از:
1-کارت اعتباری
2-چک الکترونیکی
3-پول نقد الکترونیکی که به ترتیب به شرح آنها می پردازیم.

کارت اعتباری یکی از جانشین های پول نقد میباشد. شما پولی در حساب خود می گذارید و یک کارت که دارای یک شماره حساب یا شماره رمز است دریافت می کنید. در فروشگاه

ها با عبور کارت اعتباری از شیار مخصوص دستگاه ویژه، مبلغ خرید به صورت اتوماتیک از موجودی حساب شما کسر می گردد و به حساب فروشنده واریز می گردد.
در خرید اینترنتی شماباید شماره رمز کارت خود را در کادر مخصوص وارد کنید که دراین

جا مساله امنیت مطرح می شود که مساله ای مهم وبغرنج است. این امکان وجود دارد که در مسیر ناامن شبکه اطلاعات محرمانه شما نظیر شماره کارت ا عتباری به دست کلاهبرداران و شیادان بیافتند و از آنها سوء استفاده شود.
سایت مستر کارد در قسمت پول کارت خود روش استفاده از کارت اعتباری را چهار مرحله بیان میکند که به طورخلاصه چنین برداشت می شود

1-پیدا کردن (Atm) دستگاه پذیرنده کارت مناسب
2-وارد کردن مستر کارد در شیار مربوط، بسیار از ATM به زبانهای مختلفی راهنمایی می کنند ولی همیشه یکی از انتخابها انگلیسی است.
3-به وسیله صفحه کلید شماره شخصی خود را وارد کنید.
این دستورالعمل روی صفحه نمایش شماره حساب شما را دنبال میکند و مبلغ پولی را که شما می خواهید از حسابتان بیرون بکشید مبلغ مورد نظر به پول محلی پرداخت می شود.
4-پایانه معامله را فورا پردازش می کند شما رسیدتان را دریافت می کنید و مبلغ به طور خودکار از حساب جاری شما کسر می شود.
معروف ترین کارتهای اعتباری ویزا- ومستر کارد است.
مستر کارد اتحادیه ای از بانکها است که یک بانک که در نزدیکی شما می باشد به شما معرفی می کند.

کارتهای اعتباری در انواع مختلف وجود دارد. که عبارتند از:
1-کارت اعتبای
2-پول کارت
3-کارت دانش آموزی
4-کارت از پیش پرداخت شده
کارت اعتباری خود دارای انواع کارت اعتباری استاندارد، کارت اعتباری طلایی وکارت اعتباری جهانی می باشد.
این کارتها به ترتیب از استاندارد به جهانی دارای ارزش، اعتبار و خدمات بیشتری می باشد. معرفی فروشگاهها و مراکز ارائه دهنده تخفیف، اعطای جوایز وفرستادن آدرس الکترونیکی های ویژه از آن جمله اند.

موسسات اعتباری برای تجارو فروشندگان کارتهای ویژه صادر میکنند وشرکت های زیادی وجود دارند که امکان فروش مجازی و دریافت پول از طریق اینترنت را برای شما فراهم می آورند.
در کشور ایران اخیرا کارتهای اعتباری در حال رواج یافتن هستند.
ملی کارت و سایپا کارت نمونه هایی از این کارت ها هستند.
شما می توانید به مستر کارد هم در ایران دسترسی داشته باشید برای ای کار میتوانید به آدرس WWW.ireg.com مراجعه فرمایید.
باید توجه داشت که ارزش کارتهای اعتباری به شماره حساب و شماره رمز آنها است. باید این کارتها را در بسته پلاستیکی باز نشده یا به عبارتی مهر وموم شده دریافت کرد.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • ali mo
  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود تحقیق پتانسیومتر با word دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود تحقیق پتانسیومتر با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود تحقیق پتانسیومتر با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود تحقیق پتانسیومتر با word :

پتانسیل سنج ، وسیله‌ای الکتریکی است که از قطعه سیمی مقاوم (یا از ماده مقاوم الکتریکی) با مقاومت R تشکیل شده است و روی آن یک سر اتصال لغزنده قرار دارد. که با سیم اتصال الکتریکی برقرار می‌کند و معمولا در آزمایشگاه برای تنظیم و کنترل جریان از یک مقاومت متغیر استفاده می‌شود. پتانسیل منبع در سه محل اتصال الکتریکی دارد. عبارت است از نقطه A و B در دو سر سیم مقاوم و سر اتصال لغزنده T، پیچ تنظیم صدای رادیو یا وسایل صوتی دیگر ، پتانسیل سنجی ساده و ارزان قیمت است. اما پتانسیل سنج دقیق وسیله‌ای گرانقیمت است که برای اندازه‌گیری ولتاژ با دقت بسیار زیاد بکار برده می‌شود.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • ali mo
  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله روابط خاک و گیاه با word دارای 35 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله روابط خاک و گیاه با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود مقاله روابط خاک و گیاه با word

فراهم بودن مواد غذایی در خاک ها
تجزیه‌ی شیمیایی خاک
حرکت مواد غذایی به سطح ریشه
اصول محاسبات
غلظت مواد غذایی کانی در محلول خاک
نقش حرکت توده ای
نقش انتشار
عوامل خاک
عوامل گیاهی
نقش انباشتگی ریشه زایی
فراهم بودن مواد غذایی و توزیع آب در خاک
تغییرات فراهم کردن مواد به وسیله‌ی حرکت توده‌ای و انتشار، در هنگام مراحل گوناگون رشد و نمو
نسبت انباشتگی/ کمیت و پی‌آمدهای آن برای آزمایش خاک
منابع

  فراهم بودن مواد غذایی در خاک ها

تجزیه‌ی شیمیایی خاک

سرراست ترین راه تعیین فراهم بودن مواد غذایی در خاک، اندازه گیری واکنش های رشد گیاه، با استفاده از آزمایش های کوددهی در مزرعه است. اما این روش وقت گیر بوده یافته های آن به آسانی قابل تعمیم از یک جا به جایی دیگر نیست. برعکس، تجزیه‌ی شیمیایی خاک، آزمایش خاک روشی به نسبت سریع و با صرفه برای دریافت اطلاعات درباره‌ی فراهم بودن غذا در خاک، به عنوان مبنای تجویز استفاده از کودهاست. روش آزمایش خاک سالهای سال در کشاورزی و باغبانی با موفقیت نسبی به کار گرفته شده است. کارایی این روش با میزان همخوانی و هماهنگی اطلاعات به دست آمده با آزمایش های کوددهی مزرعه و نیز با شیوه‌ی بیان و تفسیر تجزیه انجام شده، پیوند نزدیک دارد. در بیشتر موارد، انتظارات، بیشتر از اندازه‌ی کارایی آزمایش های خاک است. در این فصل از دلایل این دوگانگی با تکیه بر فسفر و پتاسیم،‌ به تفصیل گفت و گو خواهد شد

روش آزمایش خاک از گستره ای وسیع از روش های متداول عصاره گیری مانند اشکال گوناگون اسیدهای رقیق، نمک ها یا عواملی بهره می گیرد، که ترکیبات پیچیده ایجاد می‌کنند. بسته به روش مورد استفاده، میزان کاملا متفاوت از مواد غذایی گیاه استخراج می شود. همچنان که در مورد فسفر، در جدول 1-13 آمده است. به عنوان راهنما، یک میلی گرم فسفر در 100 گرم خاک می تواند برابر حدود 30 کیلوگرم فسفر در هکتار در یک پروفیل با ژرفای 20 سانتی متر در نظر گرفته شود (وزن مخصوص خاک 5/1 = 3 میلیون کیلوگرم خاک در هکتار). کدام روش باید برای تشخیص فراهم بودن یک ماده‌ی غذایی کانی و به وسیله‌ی آزمایش های رشد برای پیش بینی واکنش گیاه در برابر کود ارزیابی شود


جدول

در بیشتر موارد، چند روش به یک میزان برای آزمایش خاک در مورد یک گونه‌ی ویژه‌ی غذایی کانی مناسب هستند (1921). برای نمونه، برای فسفر، با وجود میزان گوناگون فسفر استخراج شده، روش های استخراج آبی می تواند به همان میزان برای تعیین مناسب باشد که روش استخراج با اسیدهای رقیق شده (1637). به هر حال، به دلایل گوناگون، پیش بینی واکنش در برابر کود، بر پایه‌ی تجزیه‌ی شیمیایی خاک به تنهایی رضایت بخش نیست: به این دلیل که تنها ظرفیت بالقوه‌ی یک خاک را برای ذخیره‌ی غذاهای گیاه بیان می کند؛ به اندازه‌ی کافی و به طور خاص، تحرک مواد را در خاک نشان نمی دهد، هیچ اطلاعاتی را در رابطه با عوامل گیاهی، مانند رشد ریشه و تغییراتی که در فضای مجاور ریشه به وسیله‌ی ریشه به وجود می آید و نقش تعیین کننده در جذب غذاها در شرایط مزرعه دارند، بیان نمی کند. در سه بخش زیر، از این عوامل چکیده وار گفت و گو می شود. در آغاز، از میزان فراهم بودن مواد غذایی در رابطه با تحرک و رشد ریشه گفت و گو می شود

حرکت مواد غذایی به سطح ریشه

اصول محاسبات

اهمیت تحرک مواد غذایی در خاک در مهیا بودن آنها برای گیاهان، نخستین بار از سوی باربر (1962) تاکید شد. برداشت او بر پایه‌ی سه جزو استوار بود: برخورد ریشه‌ها با مواد غذایی، حرکت توده ای و انتشار (نگاره‌ی 1). با نفوذ ریشه ها به درون خاک، ریشه به درون فضاهایی حرکت می‌کند که بیشتر از سوی خاک با عناصر غذایی آماده اشغال بوده است. برای نمونه، بر سطوح رس چسبیده اند. سطوح ریشه در این فرایند جابه جایی با مواد غذایی تماس نزدیک پیدا می‌کنند (برخورد می کنند). فنی و آوراستریت (1939)، فرایند داد و ستد تماسی را برای جذب کاتیون بدون جابه جایی از درون محلول خاک ارایه دادند. باربر (1966)، این فرایند جابه جایی را به شیوه ای کلی تر، به عنوان عاملی بیان می کند، که می تواند در رفع نیاز همه‌ی غذاهای کانی گیاهان نقش داشته باشد

محاسبات برخورد ریشه ها بر پایه‌ی

الف- میزان مواد غذایی آماده در حجمی از خاک که به وسیله‌ی ریشه ها اشغال شده اند

ب- حجم ریشه، به عنوان درصدی از کل حجم خاک- به طور میانگین یک درصد از حجم خاک سطحی

پ- نسبتی از کل حجم خاک، که به وسیله حفره های خاک اشغال شده است (به طور میانگین 50 درصد)


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • ali mo
  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله نظام مدیریت مشارکتی با word دارای 35 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله نظام مدیریت مشارکتی با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود مقاله نظام مدیریت مشارکتی با word

مقدمه : 
نظام مدیریت مشارکتی 
تاریخچه : 
برخی از دستاورد های کار گروهی عبارتند از : 
مدیریت مشارکت جو چیست؟ 
چرا مدیریت مشارکت جو؟ 
برخی نتایج عمده نظام مدیریت مشارکتی 
موانع اجرایی مدیریت مشارکتی 
مدیریت مشارکتی: 
تاثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت مشارکتی: 
نتیجه گیری 
منابع  

بخشی از منابع و مراجع پروژه دانلود مقاله نظام مدیریت مشارکتی با word

1– طوسی، محمدعلی، مدیریت مشارکت جو، مرکز آموزش مدیریت دولتی

2– گلستان هاشمی، م، نقش مدیریت مشارکتی در فرایند توسعه، ماهنامه
تدبیر، شماره

مقدمه

” مدیریت را توانایی استفاده موثر از منابع محدود به منظور رسیدن به هدف های مطلوب تعریف کرده اند “اما آیا مدیریتی قادر به استفاده موثراز منابع محدود به منظور رسیدن به هدفهای مطلوب می باشد ؟کدامیک از نظام های مدیریتی / ریاستی / مشارکتی و;.. می توانند اهداف مدیریت را که از جمله افزایش بهره وری است تاٌمین کنند ؟

توجه به تولید و افزایش بهره وری کل و استفاده بهینه از منابع موجود در جامعه از ضروریات حیاتی دنیای امروزی است در این میان ” مدیریت مشارکتی ” به عنوان ابزاری مناسب جهت بالا بردن بهره وری و پیشبرد سازمان ها به سوی اهدافشان می باشد با یاری جستن از مشارکت و مشورت توانستند مخاطرات تصمیم گیری را کاهش بدهند وبه همین دلیل ضمانت اجرایی تصمیمات متعد د بیشترمیشود و دامنه بصیرت و آگاهی مشورت کننده گسترده تر و روحیه کار تقویت می شود

 

نظام مدیریت مشارکتی

بطور عملی ، نظام مدیریت مشارکتی پس از جنگ جهانی دوم توسط نیروی هوایی آمریکا در ژاپن به کار گرفته شد و مدیران ژاپنی نیز با مشاهده اثر بخشی آن به فکر استفاده از این نظام در صنایع خود برآمدند و گروه بسیاری از مدیران ژاپنی پس از بازدید از آمریکا با این نظام آشنا شدند ، سپس آن را با آداب و سنن ملت خود هماهنگ کردند و به صورت گسترده از آن بهره گرفتند

تاریخچه

فکر مدیریت مشارکتی ابتدا توسط نویسندگان آمریکایی مطرح شد و برای اولین بار در ژاپن مورد استفاده قرار گرفت و از آنجا به سازمانهای تجاری ، آمریکا و اروپا راه یافت . در حقیقت تحقیقات آرجریس ، مک گریگور و لیکرت ، منبع تفکر مدیریت مشارکتی در اقصی نقاط دنیا شد

بطور عملی ، نظام مدیریت مشارکتی پس از جنگ جهانی دوم توسط نیروی هوایی آمریکا در ژاپن به کار گرفته شد و مدیران ژاپنی نیز با مشاهده اثر بخشی آن به فکر استفاده از این نظام در صنایع خود برآمدند و گروه بسیاری از مدیران ژاپنی پس از بازدید از آمریکا با این نظام آشنا شدند ، سپس آن را با آداب و سنن ملت خود هماهنگ کردند و به صورت گسترده از آن بهره گرفتند

شماری دیگر معتقدند تشویق کارکنان ، برای ارائه پیشنهاد (در راستای بهبود کار) ، نخستین بار توسط آلفرد کروپ در کارخانه فولاد سازی کروپ آلمان در سال 1867 در شهر آخن انجام شده است

بطور خلاصه موارد زیر در نظام مشارکت باید مورد توجه قرار گیرد

هر پیشنهاد ، یک طرح کوچک یا بزرگ به شمار می آید که باید از زوایای زیر بررسی شود

بررسی فنی ، علمی و اجرایی ؛ یعنی از این سه جنبه ، آیا قابل اجراء وانجام هست و آیا نیاز به آموزش جدیدی برای کارکنان دارد ؟

برای بهره وری بهتر ، افکار یادداشت شود ، در پرونده ای ثبت و مرور گردد ، سپس بصورت پیشنهادی کامل ارائه شود

برخی روشهای مؤثر برای ایجاد فضای خلاقیت عبارتند از

- تبدیل محیط کار به محیط خانواده

- انجام تبلیغات فرهنگی برای نظام مشارکت

- پشتیبانی مدیریت از پیشنهادهای کارکنان

- برگزاری جشنواره های اهدای جایزه به بهترین پیشنهاد دهندگان

- اجرای پیشنهادهای قابل اجراء

اعتماد به نفس ، یعنی ایمان به اینکه : «می توانیم» ، ما را برای انجام کارها توانا می کند . این واژه عامل اجرای صدها طرح نیمه تمام صنعتی است که در ابتدا غیر قابل اجراء به نظر می آمدند

 

برخی از دستاورد های کار گروهی عبارتند از

تمرین دموکراسی ، رعایت آزادی افراد در صحبت کردن و چالش در گفتگو ، افزایش دامنه بردباری و شکیبایی ، تقویت روحیه سازمانی و استواری و وفاداری در کار

اعتماد نداشتن به شکست ، یکی از ویژگیهای افراد موفق است . چون در فرهنگ انسانهای موفق ، شکست به معنی کسب تجربه است . انسانهای موفق می گویند : برای دستیابی به هر موفقیت باید 99 شکست را تجربه کرد . هر شکست به منزله بالا رفتن از پله های نردبان هدف است

گاهی ممکن است گروههایی که برای مشارکت سامان می یابند ، خود دچار نابسامانـی شوند . تجربه نشان می دهد بارها اتفاق افتاده است که گروهها به خاطر کوتاهی در حل و فصل مشکلات اعضای گروه ، فرو پاشیده اند، از این رو لازم است پیش از آنکه این مسائل تأثیر نامطلوب روی کار بگذارد ، آنها را برطرف سازند

چنانچه در مجموعه یا سازمانی از مشارکت استفاده شود ، موارد بسیاری از جمله موارد زیر قابل ملاحظه و مشاهده است

- زیر دستان و مدیران به پیروان و رهبران تبدیل خواهند شد

- کارکنان همه سطوح ، توان و علایق خود را بازبینی می کنند تا با بازشناسی آنها ، بالندگی و شکوفایی را آغاز کنند

- آموزش و یادگیری به امری مهم تبدیل می شود و به عنوان یک ضرورت به آن نگاه خواهند کرد

- اختیارات در سطح گسترده ای واگذار می شود ، اما مسئولیت نهایی کل سازمان با مدیر است

- سازمانهای آرمانی یک شبه خلق نمی شوند ، اما این روش به ایجاد سریعتر آنها کمک می کند ، چون همه احساس می کنند سلول مفیدی از یک پیکره هستند

موفقیت در اجرای برنامه ها مستلزم دقت در ارزیابی ، آموزش پیوسته ، بازسازی مستمر روشها ، کسب اعتماد همه سطوح سازمان ، استفاده بهینه از بهترین روشهای مدیریت منابع انسانی و توجیه همزمان به همه عوامل دخیل در نظام مشارکت است و سرانجام اساسی ترین مرحله ، تشخیص موقعیت سازمان و تدوین برنامه متناسب با آن است

  مدیریت مشارکت جو چیست؟

    مدیریت مشارکت جو فلسفه ای است که ایجاب می کند تصمیم گیری سازمانی چنان صورت گیرد که اطلاعات و درون دادها و مسئولیت به پایین ترین رده مربوط به آن تصمیم واگذار شود

    مقصود مدیریت مشارکت جو اطمینان یافتن از این امر است که کارکنان صالح به گرفتن تصمیم های مؤثری بپردازند. سپردن اختیار وسیله ای برای دستیابی به مدیریت مشارکت جو است، ساز و کاری است که از راه آن مسئولیت به گروه ها یا افراد مسئول داده می شود. درگیر کردن کارکنان سازوکاری است که از راه اطمینان حاصل می شود که اطلاعات و درون داد متناسب به نظام تصمیم گیری داده شده است. از این رو، سپردن اختیار و درگیر کردن را می توان سنگ بنای فلسفه مدیریت مشارکت جو به شمار آورد

    مدیریت مشارکت جو بیشتر به بازی بیس بال همانند است که در آن همه اعضا در هر تصمیمی که در سازمان گرفته می شود مشارکت ندارند ولی باید آماده باشند که هرگاه یاری آنها لازم شود به گونه مؤثر عمل نمایند. در مدیریت مشارکت جو، این سازمان و رهبری آن است که زمان مشارکت کارکنان و نیز زمان هدایت کار توسط آنان را تشخیص می دهد

    چرا مدیریت مشارکت جو؟

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • ali mo
  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله در مورد آتش نشانی با word دارای 60 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله در مورد آتش نشانی با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله در مورد آتش نشانی با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله در مورد آتش نشانی با word :

آتش نشانی

سازمان آتش‌نشانی مشهد بعنوان یکی از سازمانهای تابعه شهرداری مشهد طبق شرح وظایف خود در خدمت همشهریان عزیز می‌باشد. (بطور کلی در ایران و خیلی از دیگر کشورها نیز آتش‌نشانی و خدمات ایمنی زیر نظر شهرداریها اداره می‌شود.) و این سازمان از نظر تعداد ایستگاهها و گستردگی بعد از تهران دومین آتش‌نشانی کشور است که بخاطر ماموریتهای بسیار زیاد و خطرناک همواره در رده‌های بالای دیگر سازمانهای امدادی کشور قرار دارد. خطر و حادثه

همواره جزئی تفکیک ناپذیر از این حرفه پر استرس می‌باشد و سلامت روحی و بدنی آتش‌نشانان در طول خدمت صدمان جبران ناپذیری را متحمل می‌شود. نمونه بارز آن شهادت 4 نفر از بهترین آتش‌نشان مشهد در حادثه انفجار قطار نیشابور می‌باشد. و تعداد زیادی زخمی که در اثر اتفاقها

ی گوناگون در حین کار هر سالی روی می‌دهد. اگر بخواهیم نگاهی به سازماندهی، تشکیلات و فعالیتهای آتش‌نشانی داشته باشیم. بایستی تقسیم‌بندی کاری و حیطه وظایف هر کدام را از نظر بگذرانیم:

الف) سازماندهی و تشکیلات آتش‌نشانی مشهد:
1- مدیر عامل و معاونین وی: در حال حاضر مدیر عامل آتش‌نشانی مشهد آقای مهندس کریمی‌نیک می‌باشند که دارای معاونتهایی در بخشهای آموزش و پیشگیری، عملیاتی و اداری و مالی می‌باشند.
بخش آموزش و پیشگیری:
در این قسمت مهم سازمان‌ها عمده کار بر آموزش همگانی از سنین کودکی تا بزرگسالی و کلیه اقداماتی که به نحوی در جلوگیری از بروز آتش‌ سوزی و حادثه نقش دارند استوار است، و این مهم با حضور تعداد زیادی کارشناس با تجربه که هر یک در زمینه‌ای خاص دارای تخصص می‌باشند، انجام

می‌شود. در معاونت آموزش و پیشگیری گروهی از کارشناسان در طول سال با برگزاری کلاسهای آموزشی در مهد کودکها، مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان، کارگاهها، کارخانجات و ;. سعی می‌کنند تا جائی که امکان دارد همشهریان عزیز را با نحوه جلوگیری از بروز حوادث مختلف آشنا کرده و همچنین به آنها بیاموزند که در صورت بروز آتش‌سوزی و هر نوع حادثه چگونه از خود و

دیگران محافظت کنند و در صورت در دسترس بودن کپسولهای دستی آتش‌نشانی چگونه از این خاموش کننده‌ها و از هر یک در چه مواردی استفاده کنند. علاوه بر این آموزش مستمر و همیش

گی آتش‌نشانان و نجاتگران مشهد در طول سال نیز بر عهده این معاونت می‌باشد و همواره همکاران را با جدیدترین روشهای امداد رسانی و نحوه کار با تجهیزات جدید و مدرن آشنا می‌سازد.
در کنار موارد بالا با توجه به گستردگی و رتبه بالای آتش‌نشانی مشهد در کشور، معاونت آموزش و پیشگیری مشهد بعنوان مرکز آموزش کلیه آتش‌نشانان استانهای گلستان، خراسان شمالی و جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان می‌باشد و آتش‌نشانان این استانها در بدو استخدام دوره‌های مختلف آتش‌نشانی و امداد رسانی را در مشهد گذرانده و سپس جهت انجام وظیفه به استانها و شهرهای خود اعزام می‌شوند. در حال حاضر نیز کتاب آموزش مقدماتی آتش‌نشانی تالیف شده در مشهد بعنوان یکی از جزوات کامل و معتبر در کلاسهای آموزشی آتش‌نشانان تدریس می‌شود.
بخش معاونت عملیاتی:
با توجه به وسعت زیاد شهر مشهد و تعداد زیاد ایستگاههای آتش‌نشانی در سطح شهر اکنون سازمان آتش‌نشانی مشهد به دو معاونت عملیاتی تقسیم شده که حوزه یک معاونت عملیاتی (منطقه غرب مشهد) و حوزه دو (منطقه شرق مشهد) را تحت پوشش داشته و در رأس هر یک، یک نفر بعنوان معاون عملیاتی قرار دارد. وظیفه یک معاون عملیاتی نظارت وسازماندهی کلیه امور مربوطه به فعالیتهای امداد رسانی و اطفاء حریق از تأمین نیروی متخصص و کارآزموده تا فراهم آوردن کلیه تجهیزات مورد نیاز؛ چیدمان نیروها، تعیین ایستگاه محل خدمت، معرفی فرماندهان شیفت و معاونین آنها و سرپرستان ایستگاهها و همچنین علت‌یابی آتش‌سوزیها می‌باشد.
(در مورد علت‌یابی حریقها، در هر منطقه عملیاتی مشهد تیم علت‌یابی وجود دارد که این تیم تشکیل شده است از معاون عملیاتی منطقه، چند نفر از سرپرستان ایستگاهها، و چند نفر متخصص علت‌یابی که هر یک در زمینه‌هایی چون برق، شیمی و ; تخصص دارند و این تیم علت‌یابی پس از شرح لحظات اولیه حادثه از حادثه‌ دیدگان، اظهارات فرمانده شیفت ایستگاه عملیات کننده و نشانه‌ها و علامتهای بجا مانده از آتش‌سوزی، علت حادثه را تعیین می‌کنند.)
بخش معاونت اداری ومالی:

در این حوزه نیز، همان طور که از نامش پیداست، معاون مالی اداری مربوطه به همراه کلیه نیروهای تحت پوشش کلیه هزینه‌ها و درآمدهای سازمان را زیر نظر داشته و علاوه بر تعیین بودجه سالانه سازمان، در طول هر سالی و برای سال بعد آنچه را که از تجهیزات عملیاتی و ; مورد نیاز سازمان می‌باشد در لیست خرید قرار داده و با درخواست بودجه مناسب از شهرداری اقلام به خرید آن می‌کند.
فعالیتها و ماموریتهای آتش‌نشانی مشهد:می‌شوند که هر یک در موارد خاصی به کمک همشهریان عزیز می‌شتابند:
1- گروه نجات:
بطور کلی در حوادثی که احتیاج به نجات جان باشد گروهی از همکاران دوره دیده تحت عنوان گروه نجات به محل حادثه اعزام می‌شوند که دوره‌های خاص و گوناگون امداد و نجات را گذرانده و تجهیزات مخصوص این کار را نیز در اختیار دارند. هم اکنون در سه منطقه شهر مشهد ایستگاه نجات وجود دارد که ایستگاه یک در محل میدان مادر قاسم‌آباد، ایستگاه دو در پنجراه پایین خیابان و ایستگاه سه نجات در آخر سناباد در حوادث مختلف به مأموریت اعزام می‌شوند. در این گروه یک نفر بعنوان فرمانده نجات وجود دارد که معمولاً ماهرترین و با تجربه‌ترین فرد گروه نیز می‌باشد و سایر نفرات زیر نظر ایشان و با دستورات مستقیم وی عملیات نجات را انجام می‌دهند.
لباس عملیاتی نجاتگران:
این گروه دارای لباس یکسره زرد رنگ با قسمتهای مختلف که در واقع لزوم بتوانند طناب و چنگکهای مخصوص را جهت بالا و پایین رفتن از مکانهای گود و مرتفع در آن قرار دهند، کلاه ایمنی مخصوص با چراغهای باطری خود نصب شده روی قسمت جلوی آن و دیگر تجهیزات انفرادی مانند کفشهای ایمنی، دستکشهای مخصوص و;. می‌باشند.
موارد مختلف مأموریت‌های گروه نجات:
این گروه از آتش‌نشانان دارای مأموریت‌های بسیار متنوع می‌باشند و در مواردی مانند: سقوط در چاه، ماندن زیرآوار، ماندن در خودرو پس از تصادف، حیوانات وحشی، مار، زنبور، گیر کردن در اتاق‌های در بستهف سقوط از کوه، گیر کردن اعضای بدن در میان دستگاههای مختلف برقی و مکانیکی، و هر موردی که سلامت و جان همشهریان گرامی را با خطر مواجه کند به کمک آنان می‌شتابند. مانند آسانسور، غرق شدگی، اگر از نظر آماری و نگاهی به فعالیتهای این دسته از آتش‌نشانان بپنداریم در فصولی گرمتر سال بیشتر مواردی، مانند زنبور، مار، آوار و در فصول سردتر مواردی مانند گازگرفتگی (گاز منواکسید کربن CO که حاصل از سوخت ناقص گاز شهری و مسدود بودن دودکشها می‌باشد) و گیر کردن در اتاقهای در بسته، بیشتر مأموریتها را بخود اختصاص داده و دیگر موارد مانند تصادفات رانندگی و ;.. در طول سال چندان تفاوتی بین فصول گرم و سر

د سال ندارند.
2- آتش‌نشانان
در کلیه حوادثی که آتش نقشی در آن داشته باشد نیروهای دوره دیده و مجهز آتش‌نشان به محل اعزام می‌شوند. هم اکنون شهر مشهد دارای 22 ایستگاه آتش‌نشانی می‌باشد که در طول هر سال بطور متوسط در بیش از سه هزار ماموریت اطفاء حریق انجام وظیفه می‌نمایند در راس هر ایستگاه آتش‌نشانی سر پرست ایستگاه قرار دارد که زیر نظر معاون عملیاتی کار می‌‌کند و

فرماندهان شیفت و معاونین و نیروهای ایستگاه را تحت پوشش داشته و بر کلیه موارد موجود در ایستگاه مانند تجهیزات، ماموریتها، جابجایی نیروها در هر شیفت، کمبود‌های رفاهی و اقامتی و;. نظارت کرده و با هماهنگی معاون عملیاتی و دیگر بخش‌های سازمان نسبت به رفع کمبود

ها اقدام می‌کند.
(با توجه به این که نحوه کار سازمان آتش‌نشانی بصورت 24 ساعت می‌باشد و هر یک از آتش‌نشانان پس از ورود به محل کار باید 24 ساعت کامل در محل خدمت حوزه حاضر باشند بنابراین بایستی از نظر امکانات تفریحی و رفاهی نیز بطور کامل تامین باشند).
نحوه کار ایستگاههای آتش‌نشانی بصورت شیفتی و هر شیفت 24 ساعت می‌باشد که از 30/7 صبح آغاز و به ساعت 30/7 روز بعد ختم می‌شود. و پس از آن آتش‌نشانان 24 ساعت زمان استراحت دارند. در رأس هر شیفت فرمانده شیفت قرار دارد که به همراه معاون خود کلیه امور کاری، عملیاتی و; شیفت خود را تحت نظارت دارد و در ماموریتهای اطفاء حریق نیروهای هر شیفت بطور کامل طبق نظرات و دستورات ایشان انجام وظیفه می‌نمایند. چیدمان نیروهای هر شیفت را نیز با توجه به نوع ماموریت فرمانده شیفت بر عهده دارد و ایشان موظف است بر ورود و خروج، انضباط فردی و جمعی، کارایی و مهارت آتش‌نشانان و رفع کمبودها و اطلاع آن به سرپرست ایستگاه و; اشراف و نظارت داشته باشد.
در هر ایستگاه آتش‌نشانی و اطفاء حریق دو گروه آتش‌نشان وجود دارد که هر یک در موارد تعیین شده‌ای از حریقها به مأموریت اعزام می‌شوند که گروه اولی تحت عنوان سری یک و گروه دوم بنام سری دو شناخته می‌شوند. در آتش‌سوزیهایی که مربوط به منازل، انبارها، مغازه‌ها، کارخانجات، خودروها و از این دسته می‌باشد، سری یک به محل اعزام می‌شوند و در آتش‌سوزیهای باغ، جنگل، علوفه، خرمن، و زمینهای افتاده سری دو به محل اعزام می‌شوند. نحوه اعزام همکاران نیز بدین شکل می‌باشد که پس از تماس شهروندان و اعلام آدرس و نوع آتش‌سوزی به مرکز فرماندهی، این مرکز با توجه به محدوده‌بندی هر ایستگاه نزدیکترین ایستگاه را به آدرس داده شده گسل می‌دارد. بدین ترتیب که با به صدا درآوردن خود را به خودروها رسانده و درون خودرو بوسیله بیسیم آدرس و نوع آتش‌سوزی را از فرماندهی استعلام کرده و راهی محل می‌شوند.
لباس و تجهیزات انفرادی آتش‌نشانان:
هر آتش‌نشان برای حفظ ایمنی و جان خود در مأمورتهای بسیار خطرناک آتش‌سوزی آتش‌سوزی دارای کلاه ایمنی ضد انفجار، اورکت و شلوار مخصوص حریق، دستکشهای نسوز، کفشهای ایمنی مخصوص، دستگاههای تنفسی و; می‌باشد که در هر ماموریت و پس از سوار شدن خودرو این تجهیزات انفرادی را پوشیده و بصورت کاملاً مجهز در محل حادثه از خودرو پیاده می‌شود.

نحوه تماس شهروندان با سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد و درخواست کمک:
هر نوع حادثه‌ای که جان و مال همشهریان گرامی بخطر بیفتد و نیاز به کمک فوری داشته باشند، در صورت بروز بایستی در کمال خونسردی فقط با شماره تلفن (125 مرکز فرماندهی آتش‌نشانی) تماس گرفته و پس از شرح نوع حادثه و یا آتش‌سوزی و آدرس دقیق و کامل و در صورت وجود شماره تلفن خود درخواست امداد رسانی نمایند، نیروهای متخصص و کارکشته این مرکز بلافا

صله پس از اطمینان از چگونگی و نوع ماموریت نیروهای ایتسگاه مربوطه را به طریقی که گفته شد به محل اعزام می‌کند.
تعریف سوختن
ترکیب شیمیایی ماده قابل اشتعال با اکسیژن هوا، در درجه حرارت مورد نیاز را سوختن گویند.
مثلث‌ آتش (بدون شعله)
آتش هنگامی بوجود می‌آید که سه عنصر اصلی ایجاد آن، اکسیژن، حرارت، مواد سوختنی به اندازه کافی موجود باشد. سه عامل فوق سه ضلع مثلثی را تشکیل می‌دهند که آن را مثلث آتش می‌نامند. حال اگر بتوان به وسیله‌ای فقط یک عامل از این سه عامل را از صحنه خارج نماییم. ارتباط آنها با هم قطع گشته و آتش‌ خاموش می‌گردد.
سوخت (مواد قابل سوختن):
بطور کلی مواد موجود در طبیعت به دو دسته تقسیم می‌شوند.
الف) مواد غیر قابل سوختن:
این مواد در شرایط معمولی قابل سوختن نمی‌باشند و با اکسیژن هوا ترکیب نمی‌شوند مانند: خاک رس، ماسه، سنگ و بسیاری از سنگهای آهکی و خاکها و مواد معدنی طبیعی خاکستر استخوان و غیره ;;;.. وجود این مواد نه تنها موجب بوجود آمدن هیچگونه احتراقی نمی‌شوند، بلکه در پاره‌ای از مواقع خود کمکی برای خاموش کردن نیز به حساب می‌آیند مانند شن، ماسه و خاک.
ب) مواد قابل سوختن:
مواد قابل اشتعال در طبیعت به سه حالت وجود دارند:
1- مواد سوختنی جامد: مانند چوب، ذغال، کاغذ، پارچه و;
2- مواد سوختنی مایع: مانند فرآورده‌های نفتی، الکلها و;
3- مواد سوختنی گاز: مانند متان، اتان، پروپان و;. (گاز طبیعی) و استیلن، اتیلن، پروپلین و;. (گاز مصنوعی)
حرارت:
احتراق هنگامی صورت می‌گیرد که درجه حرارت بر حسب نوع و جنس مواد ترکیب شونده با جسم سوزنده به حد کفایت رسیده باشد.
اکسیژن:
باید دانست که عمل سوختن به وسیله اکسیژن موجود در هوا ایجاد می‌شود ترکیب هوا عبارتند از: 1/78% نیتروژن، 21% اکسیژن، 9% ارگن و گازهای دیگر.
در عمل سوختن، ماده قابل سوختن در هوا باید در کنار هم قرار گیرند. هر چه سطح جسم قابل سوختن تماس بیشتری با اکسیژن هوا داشته باشد. عمل سوختن آسانتر و سریعتر انجام می‌گیرد. بنابراین هر چه ذرات جسم سوزنده ریزتر باشد. چون سطح تماس آن با هوا (اکسیژن) زیادتر است، زودتر مشتعل می‌گردد به همین دلیل گازها زودتر از مایعات و مایعات زودتر از جامدات، آتش می‌گیرند.
راههای مختلف انتقال حرارت:
چون در بررسی و مطالعه چگونگی به وجود آمدن آتش‌سوزی و طریقه اطفاء آن روشهای مختلف انتقال حرارت جهت جلوگیری از توسعه آتش‌سوزی اهمیت زیادی دارد. بنابراین راههای مختلف این انتقال را بیان می‌نماییم.
1- روش مستقیم یا هدایت:

در این طریق جسم به علت مجاورت با یک کاتون آتش گرم می‌شود.
یعنی حرارت از یک جسم که دارای درجه حرارت بالاتر می‌باشد به یک جسم دیگر که دارای درجه حرارت پایین‌تر است منتقل می‌گردد. مانند گرم شدن فلزی در سقف یا پایه ساختمانها از اتاقی به اتاق دیگر گسترش یابد مگر این که این ستونهای فلزی از میان دیوارهای مقاوم در برابر آتش عبور کرده باشند.
2- روش غیر مستقیم یا جابجایی:
در این طریق به علت جابجایی و حرکت هوا گرم حرارت انتقال می‌یابد. در آتش‌سوزیها بعلت گ

رم شدن بخارات و گازهای زیادی به وجود می‌آید که این گازهای گرم از طریق پلکانها و کاتالهای آسانسورها به طرف بالا حرکت کرده و باعث گسترش حریق در طبقات مختلف سازمان می‌گردد. معمولاً قریب 75% حرارت یک حریق بوسیله هوای محیط و گازهای تولیدی دور می‌شود زیرا بر اثر حرارت زیاد هوای کانون حریق گرم، و باعث گرم کردن کلیه مواد و اجسام مسیر خود شده و بعضی را ممکن است به درجه احتراق برساند همچنین تداوم صعود هوای داغ موجب می‌شود که هوای تازه از زیر کشیده شده جای آن را بگیرد. که در نتیجه به شدت و توسعه حریق کمک می‌گردد.
3- روش تشعشع:
در این طریق حرارت بصورت امواج حرارتی (نورانی) انتقال می‌یابد امواج نورانی در مسیر خود تا به مانع برخورد نکرده‌اند حرکت می‌کنند. مانند گرمای حاصل از جذب اشعه خورشید. در تشعشع هر چه جسم بیشتر قابلیت جذب داشته باشد زودتر گرم می‌شود. (یک جسم سیاه زودتر جذب حرارت می‌نماید تا یک جسم صیقلی و روشن)
عوامل ایجاد آتش:
عوامل ایجاد کننده اغلب آتش‌سوزیها را می‌توان به شرح زیر تقسیم‌بندی کرد.
1- تماس مستقیم با شعله یا مواد مشتعل
2- وجود درجه حرارت کم برای مدت زیاد
3- گرم شدن خودبخود و سوختن
4- انفجار با انتشار سریع شعله
5- صاعقه (رعد و برق)
6- انفجار ذرات معلق در هوا
7- الکتریسیته
8- فعل و انفعالات شیمیایی
9- مالش، فشار، ضربه به علت سقوط اجسام
10- الکتریسیته ساکن
در حالات مذکور به محض اینکه حرارت ماده به نقطه اشتعال رسید، شروع به سوختن می‌کند به شرط آنکه به اندازه کافی اکسیژن موجود باشد. البته باید توجه داشت که نقطه اشتعال هر ماده تابع شرایط و وضع خاصی است که در آن شرایط وضع ماده قرار گرفته باشد. مثلاً اگر ماده خشک باشد آسانتر می‌سوزد و اگر مرطوب باشد مشکلتر خواهد سوخت.

تفاوت گاز و بخارات قابل اشتعال:
تفاوت گاز و بخار در این است که، گاز ماده‌ای است که همیشه در درجه حرارت و فشار عادی به حالت گاز است در صورتیکه بخار گازی است که از جسمی که بر اثر گرم شدن آن متصاعد شده

است و این جسم در درجه حرارت معمولی و عادی بحالت مایع یا جامد است.
روشهای اطفاء حریق:
1- سرد کردن: سرد کردن در حقیقت از بین بردن ضلع حرارت می‌باشد. همانطوریکه ذکر گردیده یک جسم قابل اشتعال در یک درجه حرارت بخصوص شروع به سوختن می‌نماید. حال اگر بوسیله سرد کردن درجه حرارت یک ماده قابل اشتعال را پایین آوریم یکی از اضلاع مثلث آتش را از بین برده و در نتیجه آتش خاموش می‌گردد. باید توجه کرد که سرد کردن بعد از اینکه درجه حرارت جسم به پایین نقطه اشتعال رسید. جهت اینک دوباره مشتعل نشود باید ادامه پیدا کند، سرد کردن به طرق مختلف صورت می‌گیرد.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • ali mo
  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود تحقیق محمود اعتمادزاده ‹‹ به آذین›› با word دارای 42 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود تحقیق محمود اعتمادزاده ‹‹ به آذین›› با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود تحقیق محمود اعتمادزاده ‹‹ به آذین›› با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود تحقیق محمود اعتمادزاده ‹‹ به آذین›› با word :

محمود اعتمادزاده ‹‹ به آذین››
محمود اعتمادزاده (م. ا. به‌آذین) فعال سیاسی ، نویسنده و مترجم معاصر ایرانی بود.
زندگی
در بیست و سوم دى ماه سال خورشیدی در کوی خُمِران چهل‌تن شهر رشت به دنیا آمد. آموزش ابتدایی را در رشت، سه سال اوّل متوسطه را در مشهد و سه سال آخر متوسطه را در تهران ادامه داد. در سال جزو دانشجویان اعزامی ایران به فرانسه رفت و تا دی‌ماه در فرانسه ماند. زبان فرانسوى را آموخت و از دانشکده مهندسی دریائی برِست (Brest) و دانشکده مهندسی ساختمان دریائی در پاریس گواهی‌نامه گرفت.
پس از بازگشت به ایران به نیروی دریائی پیوست. با درجه ستوان دوم مهندس نیروى دریائى در خرمشهر مشغول به کار شد. دو سال بعد به نیروى دریائى در بندر انزلى منتقل شد و ریاست تعمیرگاه‌ این نیرو به عهده‌اش گذاشته شد.
در چهارم شهریور در جریان اشغال ایران و بمباران در بندر انزلی زخمى‌ برداشت که منجر به قطع دست چپ او و اتکایش به دست راست برای بقیه عمر گشت. چندی بعد، برای رهائی از قیدهائی که افسر نیروی دریائی بودن برای فعالیت سیاسی و ادبى‌اش ایجاد کرده بود، استعفا داد. سرانجام در بهار، به گفته خودش «رشته توان فرسای خدمت نظامى‌ از گردنش باز شد» و به وزارت فرهنگ منتقل شد. سال‌هائی را به تدریس خصوصی زبان فرانسوی، تدریس ریاضی در دبیرستان‌ها و کار در کتابخانه ملی —در دایره روزنامه‌ها و مجلات— گذراند. چند هفته‌ای هم در دوره وزارت دکتر کشاورز، در سال ، سمت معاونت فرهنگ گیلان به عهده‌اش بود. در پی کودتای 28 مرداد1332 او را منتظرخدمت کردند و دیگر اجازه کار در وزارت فرهنگ را به او ندادند.
در تقابل با فشار تنگدستی و تنگناهای تأمین زندگی خانواده، به کار ترجمه پرداخت. از آن پس —تا پایان عمر— زندگی او به فعالیت سیاسی و اجتماعی و به ترجمه و نویسندگی گذشت.
به‌آذین، روز چهارشنبه خرداد بر اثر ایست قلبی در بیمارستان آراد تهران درگذشت.
فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی
دوران کودکى‌ به‌آذین همزمان با جنبش جنگل در گیلان و نیز انقلاب در روسیه بود. بدین روال در دو دهه نخستین زندگى‌اش شاهد رویدادهائی تاریخی شد که در ذهن و خاطر او تأثیر عمیقی برجای گذاشتند.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • ali mo