مقاله تحقیق و پایان نامه رایگان

دانلود رایگان فایل
  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله معماری هویت بخش بومیدر سنتی جنوب(بادگیرها) (نمونه مورد مطالعه ساختمان دانشگاه آزاد بندرعباس) با word دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله معماری هویت بخش بومیدر سنتی جنوب(بادگیرها) (نمونه مورد مطالعه ساختمان دانشگاه آزاد بندرعباس) با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله معماری هویت بخش بومیدر سنتی جنوب(بادگیرها) (نمونه مورد مطالعه ساختمان دانشگاه آزاد بندرعباس) با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله معماری هویت بخش بومیدر سنتی جنوب(بادگیرها) (نمونه مورد مطالعه ساختمان دانشگاه آزاد بندرعباس) با word :

چکیده

معماری بومی ایران درگذشته، از بهترین نمونه ها درعرصه پایداری اقلیمی به شمار می رود. تنوع شرایط آب وهوایی و پاسخگویی متناسب به هریک در معماری و شهرسازی سنتی گواه بر این مدعاست؛ ازجمله می توان به اقلیم منطقه ساحلی جنوب که منجر به شکل گیری معماری بومی ویژه ای شده است، اشاره کرد. معماری سنتی قشم، گونه ای از ساخت و سازهای گرمسیری ایران است. آنچه معماری و شهرسازی این منطقه را از دیگر مناطق بومی مجزا می کند، ترکیب عناصر فرمی و فضایی معماری ایرانی و عربی است. این نوع معماری در بندر لافت (جزیره قشم) بیشتر به چشم می آید. امروزه شهرسازی و معماری ایران با توجه به غنای فرهنگی و تاریخی خود، از بی هویتی درساختار فرهنگی رنج می برد و دلیل آن را می توان درسه اصل مهم فردگرایی، بی قانونی و غربزدگی خلاصه نمود. در این نوشتار ابتدا مفهوم هویت درشهر و مولفه های هویتی تعریف می شود؛ در ادامه معماری بومی- سنتی

جنوب که نمونه ای از آن در جزیره قشم که شکل کلی معماری آن متاثر از معماری نواحی مرکزی ایران و تلفیق آن با معماری اسلامی است، مورد مطالعه قرار می گیرد؛ به این صورت که اطلاعات مختصری از شاخص های موثر بر هویت معماری بندرلافت که باعث شده بافت و معماری کهن خود را تا امروز حفظ و پایدار کند، معرفی می شود؛ سپس نمونه ای شاخص از این معماری در شهر بندرعباس بررسی می گردد ،که با دیدن نوع معماری خاص این بنا در بین ساخت و سازهای بی هویتی که روند افزایشی پیش می گیرند، حس سردرگمی و از خودبیگانگی در شهر از بین می رود و ارزش های فرهنگی و تاریخی فراموش شده، در ذهن افراد
احیا می گردد و در آخر راهکارهایی کلی جهت بهبود بخشیدن به این امر در آینده شهر بندرعباس پیشنهاد می شود.

کلیدواژه ها : معماری و شهرسازی سنتی، بی هویتی، نواحی جنوب، جزیره قشم، بندرعباس.

-1 مقدمه

ساختمان ها و ویژگی های معماری بومی شهرهای جنوبی ایران تاحدی اعجاب آور ودرعین حال زیبا و باابهت جلوه می کند. بادگیرهای بلند درآسمان نیلگون شهرهای جنوب قدبرافراشته وبناهای پرحجم با درگاه و پنجره های متعدد وتوام با نقوش هندسی متفاوت وزیبا که درنهایت تناسب، بخش عمده ای ازفضاهای خارجی ساختمان راپوشیده وکوچه های عریض وبلند ومیدان های کوچک وبزرگی که باتوجه به اوضاع اقلیمی وبا درنظرگرفتن نیازعمومی ساکنان این نواحی به وجودآمده است. معماران حوزه جنوب ایران پس از قرنها ممارست و آموختن تجربیات تلخ دریافته اند که نوع بنا باید چگونه باشد که برای زیست در فصول مختلف مقاوم و مناسب با شرایط اقلیمی سازگار باشد ، بهترین و با صرفه ترین و در عین حال مقاوم ترین مواد و مصالح ساختمانی چیست که در مقابل بارانهای سیل آسا و آفتاب سوزان و رطوبت خفقان آور مقاومت داشته باشد.

بررسی اینگونه مسائل در حقیقت بخش بزرگی از آزمون های موفق هم وطنان ساحل نشین ما در حوزه خلیج فارس است که به هزاران سال قبل تعلق داشته و ما بخوبی در می یابیم که بنیا د سنت های معماری ایرانیان حوزه خلیج فارس با جاودانه تاریخ اقوام و ساکنان این نواحی همراه و دمساز بوده و معماران بومی و قومی این مردم در طول قرون و اعصار هنر ارزنده معماری سنتی را از نسلی به نسل دیگر انتقال داده و هم اکنون نیز در حالیکه مواد و مصالح ساختمان ی مقاوم تر و استوارتری در اختیار دارند به قطع تداوم معماری سنتی یکباره تن در نداده و در عوض بشیوه ای ارزنده تر و زیبا تر معماری بومی و قومی را ادامه میدهند.

اگر سال ها پیش به بندرعباس سفر می کردید، با تصویری از دریا، سواحل شنی، خانه هایی با بادگیرهایی از سنگ و ساروج روبرو می شدید که مردم این سرزمین را خنک نگه می داشتند. اما امروز آن تصویر جای خود را به مراکز خرید مدرن و آپارتمانهایی با پنجره های جیوه ای و کولر های گازی داده است.ساختمانهایی که امروزه به جای بادگیرها ساخته می شوند، ریشه در این سرزمین

ندارند، با آب و هوای این منطقه سازگار نیستند و رابطه انسان را با طبیعت قطع کرده و او را روحا بیمار می کنند.

-2 مبانی نظری

-1-2 هویت و هویت شهری

هویت درلغت به معنای چیستی وکیستی است؛ وازنیازانسان به شناختن وشناخته شدن سرچشمه می گیرد. (اسماعیل معظم پور ،.(1 :1383 منظورازهویت، احساس هوی ت به مجموعه ای مادی و معنویست که عناصرآن ازقبل شکل گرفته اند(سیف زاده، ،1378 .(12 : هویت را نیز می توان فرایند پاسخگویی آگاهانه فرد ازاینکه خواستگاه اصلی ودائمی اش کجاست،دارای چه فرهنگ وتمدنی بوده وچه نقشی درتوسعه تمدن جهانی داشته، امروزصاحب چه جایگاه سیاسی – اقتصادی وفرهنگی درنظام جهانی است وسرانجام ارزش های مهم از هویت تاریخی او تا چه حد درتحقق اهداف اجتماعی، سیاسی وفرهنگی جامعه کارساز خواهدبود. (رهبری، .(56-57 :1385 هویت از منظر هر رشته ازعلوم تعریف خاصی را به خود اختصاص می دهد با این وصف تمامی انها بر خصایص مشترکی به مانند داشتن تصویری خاص وروشن از خود، جامعه وجهان وکسب کردن نظام ارزشی که در ان خوبی ها بدیها وبایدها

ونبایدها را تعریف میکند، اشاره داشته اند.

استوارت هال، (1991) معتقد است هویت یک روند درحال شدن است که یک شناسنامه و عامل شناخته شدن است(عاملی، :1383 .(41 بسیاری ازروشنفکران ایرانی، هویت امروزجامعه ایران رادارای سه لایه فرهنگ دینی، ملی وبالاخره فرهنگ وتمدن مدرن می

دانندکه باهم دروجودهرایرانی درگیراست که پیوند مناسب این سه لایه متناسب باروح مکان وزمان درتکامل هویت امروز جامعه ایران مفید باشد.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • ۹۵/۰۵/۱۸
  • ali mo

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی