مقاله تحقیق و پایان نامه رایگان

دانلود رایگان فایل
  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله استفاده از نظریه روانشناسی رشد پیاژه در ارتقای کیفی طراحی معماری دبستان ها و مهد کودک ها با word دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله استفاده از نظریه روانشناسی رشد پیاژه در ارتقای کیفی طراحی معماری دبستان ها و مهد کودک ها با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله استفاده از نظریه روانشناسی رشد پیاژه در ارتقای کیفی طراحی معماری دبستان ها و مهد کودک ها با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله استفاده از نظریه روانشناسی رشد پیاژه در ارتقای کیفی طراحی معماری دبستان ها و مهد کودک ها با word :

چکیده:

مهم ترین وموثرترین دوران زندگی دوران کودکی است. دورانی که در آن شخصیت personality) )فرد پایه ریزی شده وشکل میگیرد. کودک علاوه بر رشد جسمانی دارای مراحل رشد اجتماعی، عاطفی،شخصیتی وهوشی است. این شاخصها عوامل تعیین کننده واساسی رسش ورشد انسان میباشندکه در تمام کودکان جهان از دوران کودکی پایه گذاری وشکل میگیرند. فرایند رشد 18 سال اول زندگی دوران کودکی رادر بر میگیرد. در این تحقیق با نظریات پیاژه در زمینه ی رشد کودک آشنا شده و به بررسی استفاده های انجام یافته از این نظریه در طراحی های معماری کودکستان ها و دبستان ها میپردازیم تا بتوان با مطالعه ی بیشتر این نظریات ،استفاده های بیشتری در زمینه های ارتقای کیفی فضای آموزشی کودک و مناسب کردن فضاهای آموزشی آنها انجام داد.

واژه ها ی کلیدی : پیاژه ، روانشناسی کودک ، روانشناسی رشد ، طراحی دبستان ، طراحی معماری ، کودکستان

دومین همایش ملی پژوهش های کاربردی در »مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری«

nd National Conference on Applied Researches in Civil engineering, Architecture and Urban planning2

مقدمه :

مفهوم آموزش و پرورش پیش دبستانیمعمولاً به تجارب کودکان در مهد کودکها، کودکستانها و دوره های آمادگی اشاره می کند. نوشته های اخیر درباره ی رشد کودک و آموزش اولیه نمایانگر این واقعیت است که هنوز تعریف درستی از آموزش سالهای اولیه به عمل نیامده است. روان شناسان کودکمعمولاً بین دوره اولیه کودکی و دوره های بعدی زندگی کودک تمایزاتی قائل گردیده اند. بعضی از آنها دوران اولیه کودکی را بر حسب سن زمانی تعریف کرده اندمثلاً از یک سالگی تا شش سالگی و یا از دو سالگی تا پنج سالگی. بعضی دیگر، این دوران را بر حسب شاخصهای رسش و پختگی مشخص نموده اند مثلاًو گفته اند، شروع آن زمانی است که کودک در راه رفتن استقلال پیدا می کند و از آن جا که راه رفتن افقهای تازه ای را به روی کودک می گشاید.

چنددههای است که مسئله تحقیق و پژوهش به عنوان زیربنای توسعه اجتماعی و اقتصادی بسیار مدنظرمیباشد اما این توجهات بیشتر معطوف به مقاطع تحصیلات عالی و تکمیلی میباشد و این نکته که آموزش ابتدایی و حتی پیش از آن در ساختن روحیه پژوهشی و آموزشی بسیارتاثیرگذار است ازنظرها پنهان مانده است. گواه این نکته آن است که باتوجه به تاریخ آموزش و پرورش آکادمیک در ایران سیستم آموزش درآن تغییر عمدهای مشاهده نمیگردد و پرورش نیز دراغلب اوقات بسیار مظلوم مانده است. این سیستم آموزشی اغلب بجای تربیت فردی مشتاق، درجهت کسب علم و استعدادیابی کودکان، باعث ازبین رفتن حس کنجکاوی و روح کاوشگر کودک میشود. به بیان بهتر آموزش وپرورش ابتدایی در اکثر کشورها وبه ویژه در کشور ما ازهمان سالهای نخست بر علیه تقویت روحیه تحقیق وکنکاش بوده وهمان طور که بیان شد به شکل مقتدرانهای دشمن روح کنجکاووکاوشگر کودک بوده است. مجموعه نظام آموزش ابتدایی نه در راستای تربیت نمودن کودک، بلکه بیشتر در جهت مطلع کردن او از ماحصل تحقیقات دیگران تلاش کرده است. این کیفیت بیش از آن که از برنامه آموزشی ناشی شود به محیط کالبدی آموزش در مدارس فعلی باز میگردد. (خسروجردی، مکرم دوست، 1391، (63 به علاوه در عصر حاضر مدرسه، از مهمترین نهادهای اجتماعی، تربیتی وآموزشی واصلیترین رکن تعلیم وتربیت است، که به منظور تربیت صحیح دانش آموزان در ابعاد دینی، اخلاقی، علمی،آموزشی، اجتماعی، کشف استعدادها وهدایت ورشد متوازن روحی ومعنوی وجسمانی آنان، نیاز به فضاهای آموزشی مناسب دارد، به طوری که گویای فرهنگ، آداب وسنن ورسوم ملی ومذهبی میباشد وبراساس استانداردهای جهانی طراحی وساخته شود. فضاهای مدارس ایران مکان هایی فقیر هستند که حتی در مدرنترین آنها اثری از رعایت اصول معماری وگرافیکی محیطی دیده نمیشود. (شاطریان، 1392، (12بنابراین باتوجه به موارد ذکرشده به شدت احساس نیاز به برنامه ریزی مجدد در این زمینه میشود. باتوجه به بعد پنهان پرورش در کنار آموزش در مدارس فعلی کالبدجدیدی نیز موردنیاز میباشد. آنچه با مدارس فعلی متفاوت بوده و دربرگیرنده ابعاد متفاوت روح و جسم کودکان باشد. آنچه در این راستا موردنیاز است پژوهشی میان رشتهای است که منجر به طراحی و ایجاد فضایی گردد که درآن استعدادهای کودکان به منصه ظهوربرسد. پژوهش در این راستا ابعاد مختلفی را دربرمیگردد که داشتن اطلاعاتی درباب روانشناسی کودکان ازمواردی است که برای نگارنده ضروری است. ازسوی دیگر با توجه به این که یکی از عوامل موثر تربیتی در آموزش و پرورش نحوه معماری فضاهای آموزشی است زیرا که فضای فیزیکی مدرسه عامل زنده و پویا در کیفیت فعالیتهای آموزشی و تربیتی دانش آموزان است. وبا در نظر گرفتن این دیدگاه از صاحب نظران که محیط فیزیکی به سبب ساختار خود میتواند تعاملات و به دنبال آن فرآیند یادگیری را تقویت یا تضعیف کند. ودر حقیقت معماری مدارس تاثیر بسزایی در فراگیری و یادگیری دانش آموزان دارد. بنابر این با توجه به موارد ذکرشده به منظور

دومین همایش ملی پژوهش های کاربردی در »مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری«

nd National Conference on Applied Researches in Civil engineering, Architecture and Urban planning2

بهبود و رشد فراگیری دانش آموز باید از روانشناسی محیط، که به مطالعه پیچیده بین مردم و محیط اطرافشان میپردازد، نیز کمک گرفته شود. زیرا کارشناسان روانشناسی محیط معتقدند شرایط فیزیکی تاثیر غیرقابل انکاری بر روی رفتار و افکار انسان دارد. این علم چارچوبی از نقطه نظرات، تحقیقها و فرضیات را فراهم میآورد که میتواند به ما در درک بهتری از روابط متقابل انسان و محیط اطراف، کمک کند. فضاهای آموزشی به عنوان بستر پرورش کودکان باید به نحوی طراحی شوند که در جهت تسهیل تحول دانشآموزان در ابعاد مختلف نقش مثبت ایفا نمایند. از سویی دیگر در ایران وجهان ازدیرباز مدارس زیادی وجود داشته اند که در دورانهای مختلف دستخوش تغییر و تکامل شده اند که خود از بهترین اساتید اصول طراحی مدارس هستند.

روان شناسی کودک:

مهم ترین وموثرترین دوران زندگی دوران کودکی است. دورانی که در آن شخصیت personality) )فرد پایه ریزی شده وشکل میگیرد. کودک علاوه بر رشد جسمانی دارای مراحل رشد اجتماعی، عاطفی،شخصیتی وهوشی است. این شاخصها عوامل تعیین کننده واساسی رسش ورشد انسان میباشندکه در تمام کودکان جهان از دوران کودکی پایه گذاری وشکل میگیرند. فرایند رشد 18 سال اول زندگی دوران کودکی رادر بر میگیرد. این زمان طولانی از اهمیت زیادی در زندگی انسان برخوردار است.

(رحیمی، (1387 بعلاوه رشد، زنجیر های از تغییرات جسمی، اجتماعی و شخصیتی است که به مرور زمان روی می
دهد. رشد کودک بررسی علمی این تغییرات در دوران کودکی است. همه افراد فرآیند رشد را سپری میکنند وبسیاری

از جنبههای آن قابل پیش بینی است. کودکان پیش از راه رفتن، نشستن را میآموزند وپیش از دویدن، راه رفتن را. همین پیش بینی پذیری است که امکان مطالعه علمیرشد را مهیا میکند. (محمودی،1389، (18از طرفی پژوهش در خصوص رشد انسان سابقهای طولانی ندارد. تحقیق در مورد رشد بزرگسالان از دهههای 1960 و1970 آغاز شد وبررسی کودکان تا اوایل قرن 20 ام هنوز شروع نشده بود. (روان شناسی رشد ؛(11 : 1385 در حوزه رشد نظریهها متعدد و گاه متفاوت اند ؛چرا که متاثر از ارزشها ی فرهنگی ونظامهای عقیدتی زمان خویش اند. (روان شناسی رشد ؛(11: 1385در هر صورت با توجه به ویژگی نظریه ها، واز آنجا که حدو مرزها وچار چوبها را تعریف میکنند، میتوانند مفید واقع شوند. رشد فرایند چند بعدی است. این رشد شامل رشد جسمی، رشد زبانی،رشد عاطفی، رشد شناختی((congnitive Development،رشد اجتماعی، رشداخلاقی ورشدشخصیتی وهویت است. مطالعه در مورد تمام این جنبهها از اهداف روان شناسی کودک است. (رحیمی، 1387


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • ۹۵/۰۵/۳۱
  • ali mo

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی