مقاله تحقیق و پایان نامه رایگان

دانلود رایگان فایل
  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله رابطه شیوه های فرزند پروری ادراکشده با طرح واره های ناسازگار اولیه و جهت گیری مذهبی با word دارای 8 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله رابطه شیوه های فرزند پروری ادراکشده با طرح واره های ناسازگار اولیه و جهت گیری مذهبی با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله رابطه شیوه های فرزند پروری ادراکشده با طرح واره های ناسازگار اولیه و جهت گیری مذهبی با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله رابطه شیوه های فرزند پروری ادراکشده با طرح واره های ناسازگار اولیه و جهت گیری مذهبی با word :

مقدمه

خانواده نخستین محیط اجتماعی است که کودک را تحت سرپرستی و مراقبت قـرار میدهـد. ازایـنرو، میتوان گفت: بیش از تمام محیطهای دیگر در رشد و تکامل فـرد تـأثیر دارد. تـأثیر خـانواده بـر فراینـد »تحول« چنان روشن است که با وجود اختلافـات میـان صـاحبنظران روانشناسـی، در زمینـه اهمیـت خانواده و تأثیر آن بر تحول نقطهنظر مشترک وجود دارد. اکثر روانشناسان، صرفنظر از مکتبی که دارند، کنشهای میان والدین و فرزندانشان را اساس تحول عاطفی تلقی نمودهاند (بالبی، 1969، ص .(25

یکی از معتبرترین رویکردها در زمینه چگونگی تـأثیر والـدین بـر رشـد اجتمـاعی و شایسـتگی در کودکان، مطالعهای تحت عنوان »شیوههای فرزندپروری« است که توسـط دارلینـگ و اسـتنبرگ در سـال 1993 صورت گرفته است. شیوههای فرزندپروری مجموعهای از نگرشهای والدین نسبت بـه فرزنـدان است که منجر به ایجاد جو هیجانی میشود که در آن جو رفتارهای والدین بروز مینماید. ایـن رفتارهـا، هم دربرگیرنده رفتارهای مشخصی است که از طریق آنها، والدین به وظایف والدینیشان عمـل میکننـد

و در جهت هدف والدین است و هم دربرگیرنده رفتارهای غیرمرتبط با هـدفهای والـدینی کـه شـامل ژستها، تغییر تن صدا یا بیان هیجانهای غیرارادی است (گلاسکو و همکاران، .(1997
پژوهشهای وسیعی که در زمینه چگونگی برخورد والدین با کودکانشان انجام شده، نشـان میدهـد که روشهای تربیتی والدین آثار طولانی بر عقاید و افکار، رفتار و عملکرد، انتظارات و شخصـیت افـراد در آینده دارد (هریس و سرتین، .(2002

پیاژه در سال 1954 و بالبی در سال 1969 بیان کردند که عملکرد والـدین سـبب ایجـاد و گسـترش مدلهایی در درون سازمان شناختی فرد به نـام »طرحـواره« میشـود. ایـن طرحوارههـا در زنـدگی فـرد بهعنوان عدسیهایی عمل میکنند که تفسیر، انتخاب و ارزیـابی فـرد از تجـارب وی را شـکل میدهنـد (گانتی، 2008، ص .(33 متعاقب این دیدگاه، یانگ، نظری را در رابطه بـا طرحوارههـای ناسـازگار اولیـه گسترش داد. وی معتقد بود که طرحوارههای ناسازگار اولیه، الگوها یا درونمایـههای عمیـق و فراگیـری هستند که از خاطرات، هیجانها، شناختوارهها و احساسات بدنی تشکیل شدهاند و طی دوران کـودکی

و نوجوانی شکل گرفته و در سیر زندگی تداوم یافته، در مورد خـود و رابطـه بـا دیگـران هسـتند و بـه شدت ناکارآمدند. برخی از این طرحوارهها، بهویژه آنهایی کـه در نتیجـه تجـارب نـاگوار دوران کـودکی شکل میگیرند، ممکن است هسته اصلی اختلالات شخصـیت، مشـکلات مـنش شـناختی خفیـفتر و بسیاری از اختلالات مزمن محور یک قرار بگیرند (یانگ و همکاران، .(2003

رابط شیوههای فرزندپروری ادراکشده با طرحوارههای ناسازگار اولیه و جهتگیری مذهبی 59

رایت و همکاران طی پژوهشی به این نتیجه دست یافتند که سـبک والـدینی بـر شـیوه شـکلگیری طرحوارهها اثر دارد. این طرحوارهها در آسیبشناسی روانی بعدی افراد مؤثر اسـت (رایـت و همکـاران، .(2009 بارانف و تیان نیز تعاملات ناکارآمـد والـدین بـا کـودک را پیشبینیکننـده بسـیار خـوبی بـرای طرحوارههای ناسازگار اولیه یافتند (بـارانف و تیـان، .(2007 سسـرو و همکـاران نشـان دادنـد کـه بـین طرحوارههای ناسازگار اولیه، با مورد بیتـوجهی و غفلـت قـرار گـرفتن و بـدرفتاری در دوران کـودکی رابطه معناداری وجود دارد (سسرو و همکاران، .(2004 تیم به این نتیجـه دسـت یافـت کـه پـنج حـوزه طرحوارههای ناسازگار اولیه (بجز دامنهای از حوزه محدودیتها)، با طرد پـدر و مـادر رابطـه معنـاداری دارد (تیم، .(2010 وی دریافت که حوزههـای بریـدگی/ طـرد، دیگـر جهتمنـدی، گـوش بـه زنگـی و بازداری بیش از حد، با گرمی و پذیرش کم مادر ارتباط معناداری دارد. همچنین نشـان داد کـه بـرخلاف یافتههای هـریس و سـرتین (2002) و لیونـگ و همکـاران (2000)، مراقبـت بـیش از حـد والـدین بـا طرحوارههای ناسازگار اولیه، بهطور معناداری رابطه ندارد. گانتی در بررسی اثر عملکرد والدین در رابطـه با سه مولفه مهرورزی، اقتدار و کنترل و شکلگیری طرحوارههای ناسازگار اولیـه بـه ایـن نتیجـه دسـت یافت که عملکرد والدین پیشبینیکننـده معنـاداری بـرای برخـی از حوزههـا ازجملـه بریـدگی/ طـرد و عملکــرد و خــودگردانی مختــل اســت (گــانتی، 2008، ص .(33 مــوریس طــی پژوهشــی پیرامــون طرحوارههای ناسازگار اولیه و بعد فرزندپروری محبت/ طرد والدین دریافت، رابطـه مثبـت و معنـاداری بین طرد و عدم پذیرش والدین و طرحوارههای ناسازگار اولیه و رابطه منفـی و معنـاداری بـین گرمـی و محبت والدین با نمرات بالای طرحوارههای ناسازگار اولیه در پرسـشنامه یانـگ وجـود دارد (مـوریس، .(2006 هریس و سـرتین در پژوهشـی بـه ایـن نتیجـه رسـیدند کـه بـین ادراک از مراقبـت والـدینی و طرحوارههای نقص/ شرم، خویشتنداری ناکافی، وابستگی/ بیکفایتی و آسیبپذیری رابطه منفـی وجـود دارد (هریس و سرتین، .(2002 این طرحوارهها (بجز مقیاس وابستگی/ بیکفایتی)، در ارتباط بـا والـدین بیش حمایتگر نیز وجود دارد.

شــهامت و همکــاران (1389) بــه ایــن نتیجــه دســت یافتنــد کــه ســبک فرزنــدپروری مقتدرانــه، پیشبینیکننده معناداری برای سطوح پـایین طرحـواره ناسـازگار طـرد/ بیثبـاتی و سـبک فرزنـدپروری سهلگیر پیشبینیکننده معناداری برای سطوح بالاتر طرحواره استحقاق/ بزرگمنشی است. شـایقیان نیـز دریافت که بین پیوند والدینی ضعیف و باورهای ناسازگار هسـتهای رابطـه مسـتقیم و معنـاداری وجـود دارد؛ یعنی با ضعیفتر شدن متغیر پیوند والدینی، میزان باورهای ناسـازگار هسـتهای بیشـتر میشـود (ر.

69 ، سال هفتم، شماره سوم، پاییز 3931

ک. شایقیان، .(1387 صدوقی نشان داد که پیوند والدینی ضعیف پیشبینیکننده زمینـهای، بـرای تشـکیل طرحوارههای ناسازگار اولیه میباشد (ر. ک. صدوقی، .(1386

از سوی دیگر، پژوهشگران، خانواده را اساسیترین بستر شکلگیری باورهای مذهبی و معنـوی میدانند و بر این نکته تأکید دارند که غالب این باورها از دوران کودکی و از کانون خـانواده ناشـی میشود. نتایج پژوهشها نیز نشان میدهد که اهداف و سبکهای والدینی با تحول دینـی فرزنـدان مرتبط بوده و والدین، نقش بسزایی در نوع تربیت دینی و مذهبی فرزندان ایفا میکنند (پـالکویتز و پالم، .(1998

از نظر آلپورت، مذهب طیفی است که در یک سوی این طیف، مذهب، بـرای افـراد معنـایی ابـزاری دارد و در سوی دیگر، طیف مذهب، نوعی معنا و معنایابی است که خود انگیزه اصـلی زنـدگی اسـت و ارزش درونی دارد (آلپورت، 1968، ص .(149 به نظر آلپورت و راس، شخصی که جهـتگیری مـذهبی درونی دارد، با مذهبش زندگی میکند. اما شخصـی کـه جهـتگیری مـذهبی بیرونـی دارد، از مـذهبش استفاده میکند (آلپورت و راس، .(1967 اشخاصی کـه جهـتگیری مـذهبی درونـی دارنـد، انگیزههـای اصلی خود را در چارچوب مذهب مییابند و شخصیتشان با مذهب یکی شده، درحالیکـه اشـخاص بـا جهتگیری بیرونی برای رسیدن به اهدافی دیگر به سمت مذهب میروند. در حقیقت، این اشخاص بـه سمت خدا میروند بدون اینکه از خود روی بگردانند. برای این افـراد، مـذهب وسـیلهای بـرای ارضـای نیازهای فردی چون کسب مقام و موقعیت اجتماعی است.

هانزبرگر و بران در مطالعهای گزارش کردند که دانشجویان، والدین را مهمترین عامل ارتقـای عقایـد و تربیت دینی خود دانستهاند (اسپیلکا و همکاران، 2003، ص .(152 بـر ایـن اسـاس دادلـی و ویبسـی، مهمترین عامل برای انتقال آموزهها و ارزشهای دینی به فرزنـدان را حضـور گـرم و روابـط حمـایتی و مراقبتی والدین میدانند (دادلی و ویبسی، .(2000 دیکی و همکاران، بر اهمیـت والـدین در شـکلگیری مفهوم خدای کودک هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم تأکید کردند و نتایج بررسی آنـان نشـان داد که مفهوم »خدا« در دختران نسبت به پسران با اسنادها و سبک تربیتی آنها همبسـتگی نزدیـکتـری دارد (دیکی و همکاران، .(1997 در بررسی رابطه شیوههای فرزندپروری و تعهد مذهبی نوجوانان، این نتیجـه بهدست آمد که شیوههای فرزندپروری حمایتی و مقتدرانه، بهعنوان ابـزاری بـرای تعهـد مـذهبی درونـی نوجوانان میباشد (جاسبرگ، .(1995 سبک فرزندپروری والدین بر مفهوم خدای جوانـان تـأثیر بسـزایی دارد. بدینترتیب، سبک والدینی و مفهوم خداوند پدر و مادرها، پیشگوییکننده تصویر خـدای کودکـان

رابط شیوههای فرزندپروری ادراکشده با طرحوارههای ناسازگار اولیه و جهتگیری مذهبی 79

است (هرتل و دوناهو، .(1995 زابالا نیز در بررسی رابطه سبکهای والـدینی و خودمختـاری نوجوانـان در فعالیتهای علمی، مـذهبی و تلویزیـونی بـه ایـن نتیجـه دسـت یافـت کـه شـیوههای فرزنـدپروی، کنترلکننده و اجتماعگرا با جهتگیری مذهبی درونی بهطور معنادار و مثبتی ارتباط دارد (زابـالا، .(1994 در پژوهشی نشان داده شد که بین سبک والدینی و تعهد مذهبی در دانشجویان ارتباط معنـاداری وجـود دارد و افزایش در تعهد مذهبی تنها در چارچوب شیوههای مقتدرانه امکانپذیر است (کارتر، .(2000
صادقی و مظاهری (1386)، طی پژوهشی که بهمنظور بررسی کیفیت ارتبـاط والـد- فرزنـد بـهعنوان پیششرط تربیت دینی فرزندان انجام دادنـد، دریافتنـد کـه منـابع شـناخت دینـی در سـبکهای تربیتـی مختلف متفاوت است. بهطوریکه در سبک تربیتی مقتدر، شناخت دینـی بیشـتر از طریـق خـانواده و در سبک تربیتی مسامحهکار و بیتوجه، شناخت دینـی بیشـتر از طریـق امـاکن مـذهبی اسـت. کریمـی در پژوهشی بهمنظور بررسی رابطه نگرش مـذهبی و شـیوههای فرزنـدپروری والـدین، بـا نگـرش مـذهبی دختران، نشان داد که بین نگرش مذهبی دختـران و شـیوههای فرزنـدپروری والـدین ارتبـاط معنـاداری وجود ندارد (ر.ک. کریمی، .(1380

با توجه بهاینکه غالباً پژوهشها حاکی از این بود که ریشه اصـلی طرحوارههـای ناسـازگار اولیـه در تجربههای نامساعد دوران کودکی و تعاملات ناکارآمد والدین با کـودک وجـود دارد، در ایـن پـژوهش، بهعنوان یکی از اهداف به بررسی رابطه شیوههای فرزندپروری و طرحوارههای ناسـازگار اولیـه و تعیـین میزان سهم شیوههای فرزندپروری در پیشبینی طرحوارههای ناسازگار اولیه پرداخته شده اسـت؛ چراکـه چنانچه مشخص گردد بین شیوههای فرزندپروری بـا شـکلگیری طرحوارههـای ناسـازگار اولیـه رابطـه معناداری وجود دارد و نوع فرزندپروری میتواند طرحوارههای ناسازگار را پیشبینـی کنـد، میتـوان بـا آمــوزش شــیوههای فرزنــدپروری مناســب بــه والــدین و تــلاش در جهــت ارتقــای آن، از شــکلگیری طرحوارههای ناسازگار اولیه در فرزندان و متعاقب آن اختلالات شخصیت پیشگیری کرد.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه مـذهب بـهعنوان یـک متغیـر مهـم در زنـدگی افـراد اسـت و غالبـاً پژوهشها نشان داده است که روشهای تربیتی والدین، نقش مهمی در انتقال ارزشهای دینی و نگـرش مذهبی فرزندان دارد، در ایـن پـژوهش بـهعنوان یکـی دیگـر از اهـداف، بـه بررسـی رابطـه شـیوههای فرزندپروری والدین و جهتگیری مذهبی فرزندان و تعیین سهم ایـن شـیوههای فرزنـدپروری در نـوع جهتگیری مذهبی فرزندان، پرداخته شد؛ چراکه اگر مشخص گردد بین این دو مؤلفه، رابطـه معنـاداری وجود دارد و شیوههای فرزندپروری پیشبینیکننده معناداری برای جهتگیری مـذهبی فرزنـدان اسـت،

89 ، سال هفتم، شماره سوم، پاییز 3931

میتوان با کار بر روی شیوههای فرزندپروری و آموزشهای مناسـب بـه والـدین، دربـاره تربیـت دینـی فرزندان گرایش نسل نوجوان را به سمت جهتگیری مذهبی درونی سوق داد.

روش پژوهش

پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی است. بدین منظور، کل دانشآموزان دختر پایه دوم و سـوم مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1390-91، بهعنوان جامعه آماری در نظـر گرفتـه شـد. 300 نفر از آنها براساس شیوه نمونهگیری طبقهای خوشهای بهعنوان نمونه ایـن پـژوهش انتخـاب گردیـد. بـه این ترتیب، ابتدا بهطور تصادفی 2 منطقه (مناطق یک و سه) از مناطق 19گانه آمـوزش و پـرورش شـهر تهران انتخاب شد و از بین مدارس دخترانه مقطع دبیرستان این دو منطقه، 3 مدرسه بهطور تصـادفی و از هر مدرسه، تعداد 50 دانشآموز از پایه دوم و سوم (هر پایه 25 دانشآموز) انتخاب گردید.

ابزارهای پژوهش

پرسشنامه ابعاد رفتاری والدین (محیط خانوادگی): ایـن پرسـشنامه براسـاس کارهـای شـیفر (1965) توسـط

نقاشیان در شیراز تهیه شده و دارای 77 ماده است که ابعاد کنتـرل- آزادی (شـامل: آزادی بـیش از حد، انضباط ملایم، دخالت بـیش از حـد، کتمـان پرخاشـجویی، کنتـرل از طریـق احسـاس گنـاه، جهتدهی، انضباط پیوسته یکسان، انتظار رفتاری بالغانه و تنبیه) و محبت- طرد ( شـامل: حمایـت عاطفی، تأیید و ابراز نظر مثبت، شرکت در امور، ابراز محبت، ارتبـاط، ابـراز نظـر منفـی، خشـم و عصبانیت، طرد و نادیده گرفتن کودک) را در روابط خانوادگی، از نگاه آزمودنیهـا مـورد سـنجش قــرار میدهــد (آقــاجری، 1374، ص .(98 ضــریب پایــایی پرســشنامه، توســط ســازنده آن، 0/87 گزارش شده است. یعقوبخانی غیاثوند در پژوهش خود، ضریب پایـایی پرسـشنامه را از طریـق ضریب آلفا و بازآزمایی به ترتیب، برای بعد کنترل- آزادی 0/63 و 0/74 و محبـت- طـرد 0/82 و 0/93 و ضــریب پایــایی آلفــا بــرای کــل پرســشنامه، بــه ترتیــب 0/92 و 0/8 بهدســت آورد (یعقوبخانی غیاثوند، 1372، ص .(85 صادقی و مظاهری نیز در پژوهش خود، کـه آزمودنیهـای آن را دانشجویان تشکیل میدادند، ضریب پایایی را از طریـق آلفـای کرونبـاخ بـرای بعـد کنتـرل-آزادی، 0/78و برای بعد محبت- طرد 0/94 و برای کل پرسـشنامه، 0/88 بهدسـت آوردنـد. بـرای تعیــین روایــی پرســشنامه نقاشــیان از روش اعتباریــابی محتــوا اســتفاده شــده اســت (صــادقی و مظاهری، .(1386

رابط شیوههای فرزندپروری ادراکشده با طرحوارههای ناسازگار اولیه و جهتگیری مذهبی 99

فرم کوتاه پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه: این پرسشنامه توسط یانگ (1998) بـرای ارزیـابی 15 طرحـواره ناسازگار اولیه ساخته شده است. یک ابزار خودتوصیفی است که شامل 75 سـؤال 6 گزینـهای میباشـد. پایایی و روایی این ابزار در پژوهشهای متعـددی بـه اثبـات رسـیده اسـت (راجیکبـور و بـرگ، 2006؛ بارانف و تیان، .(2007 پایایی مقیاس، بهوسیله آلفـای کرونبـاخ بـرای کـل آزمـون 0/964 و بـرای تمـام خردهمقیاسها بالاتر از 0/80 گزارش شده است (والر و همکـاران، .(2001 هنجاریـابی ایـن پرسـشنامه در ایران توسط آهی (1385) در دانشگاههای تهران انجام گرفتـه اسـت. همسـانی درونـی بـا اسـتفاده از آلفای کرونباخ در جمعیت مؤنث، 0/97 و در جمعیت مذکر، 0/98 بهدست آمده است.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • ۹۵/۰۵/۳۱
  • ali mo

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی